خودرو

چرا ” Mayday ” فراخوان بین المللی اضطراب در شرایط بحرانی است؟

چرا " Mayday " فراخوان بین المللی اضطراب برای خلبان در شرایط بحرانی است؟

در ماه مه سال 2020 ، خلبان پرواز هواپیما ی بین المللی پاکستان PK 8303 از مشکلات فنی خبر داد و هشدار وحشتناک “mayday” را بیان کرد. به گزارش Business Insider ،آخرین سخنان خلبان “ما دو موتور از دست داده ایم. mayday، mayday، mayday ،” بود. نود و هفت نفر از بین رفتند.

“mayday!” یک تماس پریشانی بین المللی است که توسط خلبانان هواپیما ، ناخدایان قایق و برخی پرسنل برای واکنش اضطراری استفاده می شود. گارد ساحلی ایالات متحده هر سال تقریباً با 25000 تماس پریشانی سروکار دارد که برخی از آنها کد ” mayday ” را شامل می شوند.

این سیگنال درست پس از جنگ جهانی اول پدید آمد ، زیرا ترافیک هوایی بین انگلیس و سرزمین اصلی اروپا به طرز چشمگیری افزایش یافت. همه کشورها نیاز به یک سیگنال قابل فهم بین المللی داشتند که به مسئولان برای مشکلات فوری هواپیما هشدار دهد.

چرا فقط از تماس استاندارد “SOS” که کاپیتان های نیروی دریایی هنگام مشکلی استفاده می کنند استفاده نمی کنیم؟  کشتی هایی که از طریق تلگراف با استفاده از کد مورس ارتباط برقرار می کنند و این فناوری باعث شده است که “SOS” (سه نقطه ، سه خط ، سه نقطه) غیرقابل تصور باشد. در عوض خلبانان هواپیما از تماسهای رادیویی استفاده می کردند و “SOS” به دلیل همخوانی هایش می توانست مانند سایر حروف شبیه “F” گمراه شود.

چرا هشدار " Mayday " فراخوان بین المللی اضطراب برای خلبان هواپیما در شرایط بحرانی است؟

فردریک استنلی مكفورد كارمند ارشد رادیو در لندن، مسئولیت یافتن كلمات كدی مناسب را به عهده گرفت. وی دلیل این امر را دانستن بسیاری از ترافیک هوایی بین کرویدون و فرودگاه لو بورژ در پاریس میداند و فکر می کند استفاده از مشتق یک کلمه فرانسوی منطقی تر باشد.

او با تلفظ “mayday” ، تلفظ فرانسوی “m’aider” (“به من کمک کن”) که خود نسخه ای از تقطیر “venez m’aider” یا “بیا کمکم کن” بود. ایالات متحده رسماً “mayday” را به عنوان سیگنال پریشانی در سال 1927 پذیرفت.

به دلیل تداخل رادیویی و صدای بلند محیط، به خلبانان گفته می شود که این کلمه را سه بار تکرار کنند: “mayday، mayday ، mayday.” تکرار همچنین برای متمایز کردن ارسال کمک از دیگران به درک موقیت خطرناک کمک می کند.

 

اداره هواپیمایی فدرال هوانوردی خلبانان را ترغیب می کند به ترتیب زیر اطلاعاتی را ارائه دهند تا پاسخ دهندگان اضطراری دقیقاً بدانند که با چه مواردی سر و کار دارند:

 

1-mayday، mayday،mayday
2-آدرس ایستگاه
3-علامت و نوع تماس هواپیما
4-نوع اضطراری
5-هوا
6-اهداف خلبان
7-موقعیت فعلی و عنوان
8-ارتفاع
9-چند دقیقه باقیمانده سوخت
10-تعداد افراد روی صفحه
11-سایر جزئیات مربوط

 

با توجه به اهمیت آن، بیشتر افراد به سیگنال هشدار ماه مه احترام می گذارند و فقط در مواقع ضروری از آن استفاده می کنند. متأسفانه گارد ساحلی گاهی اوقات به دلیل وجود سیگنالهای رادیویی VHF غیرقابل ردیابی برای دریافت سیگنالهای پریشانی از آن استفاده می کند که با تماس های فریبنده سروکار دارند. در نتیجه صدها هزار دلار و ساعتهای بی شماری انسان ممکن است در تلاش برای نجات افرادی که هرگز در معرض خطر نیستند تلف شود. افرادی که از این سیستم سوء استفاده می کنند می توانند تا 10 سال در زندان بمانند و 250 هزار دلار جریمه شوند.

 

منبع: howstuffworks

دیدگاهتان را بنویسید