کشف یک “کهکشانی فسیلی” در قلب کهکشان راه شیری

یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی دنی هورتا در دانشگاه جان مورس لیورپول (LJMU) کهکشانی فسیلی را در قلب کهکشان راه شیری کشف کرده اند. دانشمندان با استفاده از داده های حاصل از آزمایش تکامل کهکشانی در رصدخانه Apache Point (اسلوان دیجیتال اسکای) ، به این نتیجه رسیدند که کهکشان موسوم به هراکلس (Heracles) حدود 10 میلیارد سال پیش با کهکشان راه شیری برخورد کرده و ادغام شده است.

در ادامه با نبض دیجیتال همراه شوید.

 

کهکشان Heracles دارای مجموعه ستارگان نسبتاً معمولی و حتی پیش پا افتاده است و هیچ چیز قابل توجهی در مورد آن در مقایسه با 180 میلیارد کهکشان دیگر در جهان وجود ندارد.

هراکلس با استفاده از داده های نزدیک به مادون قرمز جمع آوری شده توسط APOGEE کشف شده است و بیش از 500000 ستاره در کهکشان ما به آن تعلق دارد. طبق گفته تیم LJMU ، باند مادون قرمز برای کشف Heracles بسیار لازم بود زیرا مرکز کهکشان راه شیری مملو از گرد و غبار است و نور مرئی را پنهان می کند.

دانشمندان با مشاهده ترکیب شیمیایی و سرعت ستاره ها توانستند ستارگان راه شیری را از ستارگان هراکلس در هنگام برخورد دو کهکشان جدا کنند.

ریکاردو اسکیاون می گوید: برای یافتن کهکشانی فسیلی مانند این کهکشان ، ما مجبور شدیم ترکیب شیمیایی دقیق و حرکت ده ها هزار ستاره را بررسی کنیم. انجام این کار مخصوصاً برای ستاره های مرکز راه شیری بسیار دشوار است زیرا آنها توسط ابرهای گرد و غبار بین ستاره ای از دید پنهان مانده اند. APOGEE به ما اجازه می دهد تا از آن غبار عبور کرده و قلب راه شیری را بهتر تر از همیشه ببینیم.

فقط چند صد ستاره هراکلس یافت شده است ، اما ترکیب شیمیایی و مسیر حرکت آنها با ستاره های دیگر بسیار متفاوت است. کهکشان راه شیری از  برخورد با کهکشانهای کوچکتر تشکیل شده و بقایای این کهکشانها را می توان در هاله راه شیری مشاهده کرد.

اما موقعیت هراکلس در هسته کهکشان راه شیری نشان می دهد که در اوایل تاریخ به وجود آمدن جهان با کهکشان ما برخورد کرده است. از همه مهمتر ، محققان تخمین می زنند که هراکلس یک سوم از جرم کل هاله راه شیری را تشکیل می دهد.

این تحقیق در Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شده است و فیلم زیر شبیه سازی رایانه ای شکل گیری راه شیری است.

 

بیشتر بخوانید:

 

منبع: newatlas

خروج از نسخه موبایل