
صنعت خودروی چین ، برندهای بومی متعددی دارند که حتی تلفظ نام برخی از آنها در نوع خود یک چالش بزرگ محسوب می شود. بعضی از این برند ها در ایران شناخته تر هستند. سایک مکسوس اتوموتیو با نام تجاری مکسوس که از سال 2011 شروع به کار کرد. مکسوس در واقع زندگی دوباره شرکت LDV متعلق به کمپانی لیلاند داف انگلیس است که با توجه به رکود اقتصادی و مشکلات مالی در سال 2009 ورشکسته شده(تاسیس 1993) و سرانجام توسط سایک موتور خریداری شد. این شرکت در در نمایشگاه چنگدو ۲۰۲۰ رسماً پیکاپ کانسپت جدیدی را رونمایی کرده است.
این پیکاپ کانسپت از استایل آفرودی برخوردار بوده و انتظار میرود نشاندهندهٔ سبک طراحی محصولات آیندهٔ مکسوس باشد. البته فرم کلی طراحی این پیکاپ دنبالهرو و تکاملیافتهٔ سبک طراحی کنونی مکسوس است که ویژگی اصلی آن جلوپنجرهٔ بسیار بزرگ و تهاجمی است. در بالای این جلوپنجره، دیلایتهای LED باریکی بهصورت افقی جای گرفتهاند و با نواری که در لبهٔ زیر کاپوت کار شده به هم متصل شدهاند. ورودیهای هوای عمودی در طرفین جلوپنجره نیز یکی دیگر از عناصر قابلتوجه طراحی جلوی این پیکاپ چینی هستند.
در پروفیل جانبی خودرو گلگیرهای برجستهای به چشم میخورد که روکشهای پلاستیکی در دهانهٔ آنها، به شخصیت آفرودی پیکاپ افزوده است. روی سقف این کانسپت مکسوس محفظهٔ بار کوچکی تعبیه شده درحالیکه باربندهای جانبی قسمت بار آنهم با فرمی جالب که مثل ادامهٔ بدنه به نظر میرسد، نمایی یکدست را ایجاد کردهاند. در این پیکاپ کانسپت از رینگهای شش پره استفاده شده که یک پرهٔ آن با رنگ قرمز رنگآمیزی شده و نمای منحصربهفردی را به خودرو بخشیده است. جذابترین ویژگی طراحی قسمت عقبی این کانسپت چراغهای آن هستند که برخلاف طراحی معمول پیکاپها، با فرم زیبایی تا روی درب قسمت بار کشیده شدهاند. نوشتهٔ بزرگ MAXUS و سپر برجسته و مستحکم نیز از دیگر ویژگیهای بخش عقبی این پیکاپ هستند.
در داخل این پیکاپ کانسپت از طرح نمایشگر دوتایی برای صفحه آمپر تمام دیجیتالی و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی استفاده شده درحالیکه غربیلک فرمان سه پرهٔ چندمنظوره و انتخابگر دندهٔ الکترونیکی با فرمی مشابه چوب گلف هم موجب شدهاند کابین خودرو لوکستر به نظر برسد. علاوه بر این، قسمت کنترلرهای سیستم تهویه هم بهصورت لمسی طراحی شده است. بهطورکلی، طراحی داخلی این پیکاپ کانسپت بهاندازهٔ بیرون آن سرسخت و آفرودی نیست و بیشتر روی افزایش حس تجمل و فناوری تمرکز دارد. گفته میشود این سبک طراحی داخلی در آینده در همهٔ محصولات مکسوس منعکس خواهد شد.
گفته شده نسخهٔ تولیدیپیکاپ مذکور در نمایشگاه چنگدو علاوه بر پیشرانهٔ دیزلی، با انواع مختلفی از انرژیهای جدید مثل تمام الکتریکی، هیبریدی و هیدروژنی هم ارائه خواهد شد. پیشرانهٔ دیزلی این پیکاپ نیز موتور جدید توئین توربودیزل سایک خواهد بود که حداکثر گشتاوری بیش از ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور دارد و تعادلی بین قدرت و مصرف سوخت برقرار میکند. علاوه بر این، پیکاپ جدید مکسوس ساخته صنعت خودروی چین از نسل جدید سیستم شبکهٔ خودروها مبتنی بر تکنولوژی اینترنت ۵G و همینطور تکنولوژی رانندگی خودکار سطح چهار هم برخوردار خواهد بود.
منبع: pedal