بهترین موبایل های بازار ایران [فروردین 1403]

در مقاله‌ی پیش‌ رو با در نظر گرفتن پارامترهای تأثیرگذار بر تجربه‌ی کاربر، بهترین گوشی‌های بازار ایران را در بازه‌های قیمتی مختلف معرفی می‌کنیم.

با‌‌ توجه‌‌‌‌ به افزایش بی‌سابقه و افسارگسیخته‌ی قیمت گوشی‌ در چند سال گذشته در بازار ایران، این دستگاه مهم که بخش بزرگی از زندگی ما محسوب می‌شود، به کالایی لوکس تبدیل شده است؛ پس هنگام خرید گوشی جدید، باید بیش از گذشته وسواس به‌ خرج بدهیم و مدلی را انتخاب کنیم که بیشترین امکانات و بهترین تجربه را با قیمت مدنظر ارائه می‌دهد.

به‌طور کلی برای خرید گوشی هوشمند، گذشته‌از کیفیت ساخت و طراحی ظاهری که در حس و تجربه‌ی استفاده از گوشی و مقاومت آن در برابر ضربات و فشار نقش مهمی دارد، باید به موارد زیر توجه داشت:

ابعاد و وزن: اندازه‌ی یک گوشی نقش مهمی در راحتی شما در استفاده از آن دارد. معمولاً خوش‌دست‌ترین گوشی‌ها قطر نمایشگر بین ۶٫۲ تا ۶٫۵ اینچ دارند، اما با توجه‌ به اینکه استقبال بیشتری از گوشی‌های با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر می‌شود، بازار در اختیار مدل‌های غول‌پیکر قرار دارد. وزن یک گوشی نیز به اندازه آن، جنس بدنه و توزیع جرم بستگی دارد ولی به‌طور کلی گوشی‌های با وزن بین ۱۴۰ تا ۱۸۰ گرم برای افرادی ایدئال خواهد بود که به‌دنبال گزینه‌های سبک هستد.
صفحه‌نمایش: صفحه‌نمایش مهم‌ترین بخشی است که مستقیماً با تجربه‌ی استفاده از گوشی و تعامل بصری کاربر ارتباط دارد و باید به‌گونه‌ای باشد که در استفاده‌های طولانی مدت باعث خستگی چشم نشود. گوشی‌های با پنل IPS و وضوح Full-HD مناسب هستند اما دستگاه‌هایی با پنل OLED و نرخ نوسازی ۹۰ یا ۱۲۰ هرتز با استانداردهای HDR10 و Dolby Vision بهترین تجربه بصری را رقم می‌زنند.
پردازنده: با آنکه تعداد بی‌شماری از پردازنده‌های مختلف در گوشی‌های هوشمند وجود دارد اما باید به‌سراغ مدلی بروید که پردازنده آن جهت انجام امور روزمره و خصوصاً چندوظیفگی، پاسخگو باشد. معمولاً سری Helio G9X و Dimensity از پردازنده‌های مدیاتک و سری Snapdragon 6 / 7 از پردازنده‌های کوالکام مناسب هستند.
ارتباطات بی‌سیم: با آنکه تقریباً تمامی گوشی‌های هوشمند بازار از فناوری 4G پشتیبانی می‌کنند اما در مواردی توجه به باندهای فرکانسی پشتیبانی‌شده اهمیت دارد. برخی از گوشی‌ها فاقد امکان تجمیع فرکانس بوده و در نتیجه نمی‌توانند از +4G یا 4.5G استفاده کنند. همچنین در مورد گوشی‌هایی که از 5G زیر ۶ گیگاهرتز بهره می‌برند، تنها در گوشی‌های آیفون و شیائومی امکان استفاده از این فناوری وجود دارد و گوشی‌های سامسونگ همچنان قابلیت اتصال به شبکه‌های 5G ایران را ندارند.
رم و فضای ذخیره‌سازی: استاندارد رم و فضای ذخیره‌سازی نیز به‌اندازه‌ی توانایی پردازنده اهمیت دارد و اگر گوشی از حافظه‌های قدیمی استفاده کند به‌علت کم‌بودن سرعت خواندن و نوشتن، احتمال کندشدن گوشی یا تأخیر در پاسخگویی وجود خواهد داشت. بهتر است به‌سراغ مدل‌هایی با فضای ذخیره‌سازی UFS 2.1 و بالاتر یا NVMe بروید.
دوربین: بسیاری از سازندگان با استفاده از ماژول‌های دوربین متعدد، به خصوص در مدل‌های اقتصادی، و استفاده از سنسورهای با وضوح‌های چند ده مگاپیکسلی سعی در برتر نشان دادن گوشی خود دارند؛ اما کیفیت تصاویر به عواملی چون ابعاد و کیفیت سنسور، لنز و حتی نوع پردازنده دارد. امروزه شاهد استفاده از انواع ماژول‌های کم‌کیفیت و ناکارآمد عموماً دو مگاپیکسلی ماکرو و تشخیص عمق هستیم، بنابراین بهتر است توجه شما بیشتر به مشخصات دوربین اصلی (واید) گوشی و داشتن مواردی چون لرزشگیر اپتیکال معطوف شود.
باتری: امروزه اکثر گوشی‌های هوشمند از باتری‌های پرظرفیت بهره می‌برند. اما گوشی‌های با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعت و بالاتر عمر باتری بهتری (معمولاً یک روز و بیشتر) دارند. ضمناً از جهت شارژ، گوشی‌هایی با پشتیبانی از توان شارژ ۲۰ وات به بالا مناسب هستند اما اگر می‌خواهید گوشی‌تان در زمان‌های سریع‌تر و زیر یک ساعت شارژ شود، به‌سراغ دستگاه‌هایی با توان شارژ بالای ۳۳ وات بروید. وجود آداپتور در جعبه نیز موضوع دیگری است که حین خرید به گوشی باید مدنظر داشته باشید.
اسپیکر و جک هدفون: گوشی‌های اقتصادی از اسپیکر مونو و کم‌حجم بهره می‌برند اما اگر موضوع صدا و کیفیت آن برایتان اهمیت دارد، به‌سراغ گوشی‌هایی با اسپیکر استریو بروید. ضمناً حذف جک هدفون باوجود آنکه به امری عادی در گوشی‌ها تبدیل شده اما همچنان از نکات حائر اهمیتی است که حین خرید گوشی باید به آن توجه داشت، به‌خصوص که سازندگان در گوشی‌های اقتصادی نیز چنین رویکردی را درپیش گرفته‌اند.
سیستم‌عامل: فارغ‌از تفاوت اندروید و iOS، نسخه سیستم‌عامل هم از نظر امنیت هم از نظر به‌روز بودن و داشتن آخرین امکانات نرم‌افزاری اهمیت دارد. درحال حاضر گوشی‌های اندرویدی مجهز به اندروید ۱۳ و اپل مجهز به iOS 16/17 به‌روزترین نسخه‌ی سیستم‌عامل را دارند؛ اما اگر در شرایطی به‌خاطر موارد دیگر مجبور به انتخاب گوشی قدیمی‌تر یا با نسخه اندروید پایین‌تر شدید، بهتر است به‌سراغ هیچ گوشی با نسخه اندروید قدیمی‌تر از ۱۱ نروید چراکه دیگر به روزرسانی دریافت نمی‌کنند. همچنین ذکر این نکته خالی از لطف نیست که گلکسی A24 سامسونگ و بالاتر با امکان دریافت چهار نسخه اندروید و پشتیبانی نرم‌افزاری پنج‌ساله از این نظر با اختلاف فراوانی پیش روی برندهایی چون شیائومی و موتورولا قرار می‌گیرند.
قابلیت‌ها و امکانات: وجود حسگر اثرانگشت، اینفرارد جهت کنترل دستگاه‌های مختلف از راه‌دور، پشتیبانی از شارژ بی‌سیم و بی‌سیم معکوس، درگاه کارت حافظه، استاندارد مقاومت در برابر آب IP67/IP68 و یا سایر موارد دیگر از جمله امکاناتی هستند که برای هرگوشی ارزش افزوده ایجاد می‌کنند و توجه به آن‌ها در حین خرید ممکن است برای بسیاری از کاربران اهمیت داشته باشد.

خروج از نسخه موبایل