صندوق پالایش یکم چیست؟ اکنون در چه وضعیتی قراردارد

دارا دوم یا همان صندوق پالایش یکم، از سهام شرکت‌ های پالایش نفت تهران (شتران)، پالایش نفت تبریز (شبریز)، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) تشکیل شده است. پالایشی یکم به عنوان دومین صندوق قابل معامله دولتی (ETF)، از چهار شرکت پالایشی تشکیل شده است.

پذیره‌نویسی این صندوق، ۵ شهریورماه سال جاری آغاز شد و عموم مردم با استفاده از کد ملی خود می‌توانستند نسبت به خرید یا پذیره‌نویسی دارا دوم اقدام کنند.

در ادامه با ما در نبض دیجیتال همراه باشید.

بعد از فروش سهام بانک ها و بیمه های دولتی در قالب دارایکم، این بار دولت سهام خود در شرکت های پالایشی را در قالب صندوق پالایشی یکم به مردم عرضه نمود.

این صندوق، دومین صندوق قابل معامله (ETF) دولتی بود که در ابتدا به نام دارادوم بین مردم شناخته شد و بعدها با شروع ثبت نام، پالایشی یکم نام گرفت.

پالایشی یکم توانست نظر مثبت نزدیک به 4.1 میلیون ایرانی را به خود جلب کند که نتیجه آن تامین مالی 12.5 هزار میلیاردی آن بود. حالا بعد از گذشت نزدیک به 22 روز از پایان پذیره نویسی، در حال نزدیک شدن به موعد بازگشایی این صندوق هستیم و سوالات زیادی ذهن ها را به خود مشغول کرده است.

شرایط پذیره نویسی در صندوق پالایش یکم

  • هر شخص حقیقی با کد ملی خود میتواند تا سقف 5 میلیون تومان خریداری نماید
  • محدودیت سنی وجد ندارد.
  • برای شرکت در پذیره نویسی نیازی به دریافت کد بورسی نمی باشد.
  • بابت انجام معاملات این صندوق ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی ضروری میباشد.

توجه:

  • اشخاصی که در اولین مرحله از پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق واسطه‌گری مالی یکم شرکت کرده‌ بودند، قادر به خرید تنها سه میلیون تومان از واحدهای این صندوق با تخفیف ۲۰ درصدی بودند.

به گفته داود رزاقی، مدیر صندوق پالایش یکم، در مجموع ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از واحدهای صندوق پالایش یکم به فروش رسید و کل پولی که به دلیل مغایرت به مردم برگشت داده شد، حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان بود.

در واقع از کل ارزش صندوق دارا دوم یا همان پالایش یکم به ارزش ۶۲ هزار میلیارد تومان در نهایت ۱۳.۸ هزار میلیارد تومان یعنی ۲۰ درصد به فروش رسیده است.

پذیره‌نویسی صندوق پالایشی یکم، ۳۰ شهریورماه پایان یافت و خریداران واحدهای این صندوق تا یک ماه، قادر به انجام معامله نیستند. با توجه به نزدیک شدن به پایان ماه جاری، احتمال بازگشایی این نماد در روز های پایانی ماه وجود دارد.

زمان قرار گیری نماد در پرتفوی افراد

در حال حاضر، نماد صندوق پالایشی یکم به پرتفوی افرادی که در پذیره نویسی آن شرکت کرده‌اند، اضافه شده است.

این در حالی است که برخی از سهامداران اذعان کرده‌اند که نماد پالایشی یکم در پرتفوی آنها قرار نگرفته است.

داود رزاقی در پاسخ به این مشکل بیان داشت: ما طبق آخرین آمار و مغایرت‌ گیری از پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌ گذاری صندوق پالایش یکم، آمار را به کارگزاری‌ ها و بانک‌ های عامل اعلام کردیم.

کسانی که این واحدها را از طریق کارگزاری و یا بانک خریداری کردند، باید به کارگزاری خود و یا بانک مراجعه کنند.

اما در عین حال باز هم پیگیری می‌کنیم، تا اگر نماد پالایش در پرتفوی عده‌ ای قرار نگرفته، این کار صورت گیرد.

استقبال از نمادهای پالایشی

در معاملات هفته گذشته، سهامداران به نمادهای پالایشی توجه کردند و با پایان یافتن معاملات در روز چهارشنبه، تخفیف صندوق پالایشی یکم به ۱۷ درصد رسید.

رزاقی در پاسخ به این پرسش که اکنون ارزش هر واحد سرمایه‌گذاری صندوق پالایش یکم چقدر است، گفت: باید به قیمت روز و ارزش دارایی آن یا اصطلاحاً NAV حساب کنیم.

در این زمینه با سازمان بورس، سازمان خصوصی‌سازی و شرکت پالایش و پخش صحبت می‌شود، تا اینکه نماد این صندوق چه موقع در بازار بورس باز شود

به زودی سایت صندوق پالایش یکم تکمیل می‌شود و آن موقع ارزش روز دارایی‌های صندوق مشخص می‌شود و بر روی سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و سایت کدال قرار می‌گیرد.

پالایش یکم(دومین صندوق قابل معامله دولتی (ETF) )یا دارا یکم؟

دومین صندوق قابل معامله دولتی (ETF)

پذیره نویسی صندوق دارایکم از اواسط اردیبهشت شروع شد و تا 3 خرداد ادامه داشت، در نهایت هم این صندوق یک ماه بعد از پایان پذیره نویسی یعنی 4 تیرماه قابل معامله شد.

این موضوع به این معناست که دارایکم در یکی از پربازده ترین برهه‌ های زمانی در بازار سرمایه نام نویسی و عرضه شده است. همین موضوع هم باعث شد تا دارایکم بازدهی چشمگیری از خود نشان دهد.

اما صندوق پالایشی یکم تقریبا چهار ماه بعد از دارایکم و همزمان با اصلاح بازار عرضه شد. در نتیجه‌‌ی این شرایط، پالایشی یکم تا این لحظه نتوانسته در حد و اندازه‌های دارایکم ظاهر شود.

هرچند که با وجود تمام این موارد با توجه به بازدهی نزدیک به 20 درصدی، همچنان سوددهی این صندوق در این بازه زمانی مطلوب بوده است.


منبع: eghtesadonline

خروج از نسخه موبایل