الگوریتم جستجوی اکتشافی جدید برای برنامه ریزی حملات در فوتبال روباتیک

روبات ها به تدریج راه خود را در زمینه های مختلف از جمله مسابقات ورزشی ( RoboCup ) آغاز خواهند کرد. فوتبال روباتیک ، یک الگوریتم ابتکاری از فوتبال است که در آن بازیکنان انسانی با روبات ها جایگزین می شوند.

مسابقات رباتیک فوتبال چند دهه است که وجود دارد و اولین بار در دهه 1990 آغاز شد. اکنون مسابقات و لیگ های معمولی مشخص به نام RoboCup ایجاد شده است.

روبات های انسان نما که در RoboCup شرکت می کنند به مرور زمان پیشرفت کرده و بازی ها را جذاب تر و پویاتر می کنند. برای عملکرد خوب در این مسابقات، ربات ها باید به طور ایده آل، دارای طیف گسترده ای از قابلیت ها ، از جمله جابجایی خوب ، برنامه ریزی مسیر ، بومی سازی و مهارت های تعامل باشند.

محققان انستیتوی فیزیک و فناوری مسکو اخیراً در فوتبال روباتیک، تکنیکی را برای برنامه ریزی حملات (یعنی تلاش برای به ثمر رساندن یک گل) ایجاد کرده اند. این روش ، در مقاله arXIv منتشر شده است و بر اساس یک روش محاسباتی به عنوان جستجوی ابتکاری شناخته می شود.

الگوریتم جستجوی اکتشافی که توسط محققان ایجاد شده است محاسباتی را انجام می دهد تا به ربات اجازه دهد که توپ را از یك مکان مشخص در زمین فوتبال به محل دروازه تیم حریف ببرد. محاسبات این الگوریتم براساس گرافیک انجام شده است و محیط بازی و دو مؤلفه جستجوی کلیدی ( عملکرد هزینه و عملکرد اکتشافی ) را مدل سازی می کند.

ایوان خوخلوف ، یکی از محققانی که این تحقیق را انجام داده است ، گفت: تحقیقات ما با هدف حل یكی از اصلی ترین وظایف در فوتبال انجام شده است. روش مبتنی بر جستجوی اکتشافی استفاده شده در این تحقیق، تمام اطلاعات موجود در مورد وضعیت بازی را در نظر می گیرد. علاوه بر این به ربات ها اجازه می دهد تا نه تنها یک ضربه بلکه کل حمله را برنامه ریزی کند.

اساساً ، الگوریتم جستجوی اکتشافی که توسط خوخلوف و همکارانش ایجاد شده است برای پیش بینی مسیرهای ایده آل توپ برای به ثمر رساندن گل در فوتبال روباتیک مبتنی بر کلیه اطلاعات موجود در مورد وضعیت یک بازی فوتبال است. محققان عملکرد آن را با مقایسه چندین روش پایه در یک سری آزمایشات شبیه سازی و ارزیابی کردند.

شگفت آور است که الگوریتم آنها از همه تکنیک های مقایسه شده فراتر رفته و استراتژی هایی را شناسایی می کند که به ربات ها اجازه می دهد در طول بازی های فوتبال روباتیک موفق به گلزنی شوند. یافته های اولیه جمع آوری شده توسط خوخلوف و همکارانش پتانسیل الگوریتم را در تقویت حملات روبات ها در بازی های RoboCup نشان می دهد.

در آینده تیم های تحقیقاتی دیگر می توانند برای بهبود عملکرد ربات ها در سایر جنبه های فوتبال رباتیک از این الگوریتم الهام بگیرد. تاکنون محققان تنها الگوریتم خود را در شبیه سازی ها آزمایش کرده اند ، اما در نهایت می توان آن را برای ربات های انسان نما واقعی نیز مورد استفاده قرار داد.

 

منبع: phys

خروج از نسخه موبایل