تحقیقات جدید برای کشف روش جدید انتقال حرارت وسایل الکترونیک و ماشین ها

در عصر اتومبیل های برقی ، یادگیری ماشین و وسایل نقلیه فوق العاده کارآمد برای سفرهای فضایی ، رایانه ها و سخت افزارها، موضوع انتقال حرارت موتور ها و مدارات الکترونیک مسئله مهمی به شمار می آید. برای مقابله با این موضوع، محققان دانشگاه فلوریدا مرکزی در حال ایجاد روشی برای خنک کردن ماشین های بزرگ هستند.

این یافته ها تحت مقاله ای در مجله Physical Review Fluids منتشر شده است.

این فرایند تقریباً شبیه چگونگی نفس کشیدن انسان و برخی از حیوانات برای خنک شدن بدنشان است که در این حالت، دستگاه ها می توانند در اسپری شدن آب، نفس بکشند.

رابی می گوید: در تکنیک ما از یک جت آب پالسی برای خنک سازی سطح داغ تیتانیوم استفاده شده است. هرچه آب بیشتری از نازل های جت بیرون بیاید، مقدار گرمای انتقال یافته بین سطح جامد تیتانیوم و قطرات آب بیشتر خواهد بود و در نتیجه تیتانیوم خنک می شود. اساساً ، برای اطمینان از حداکثر عملکرد انتقال حرارت ، باید از ضربان قلب ایده گرفت.

آب از نازل های کوچک جت که حدود 10 برابر ضخامت موی انسان است، ساطع می شود و سطح گرم یک سیستم بزرگ الکترونیک را خفه می کند و سپس آب در یک محفظه ذخیره سازی جمع می شود و از محفظه به بیرون پمپ شده و دوباره وارد چرخه می شود.

با استفاده از تصویربرداری حرارتی مادون قرمز سرعت بالا، محققان توانستند مقدار مطلوب آب را برای حداکثر عملکرد خنک سازی را پیدا کنند.

رابی می گوید که کاربردهای روزمره این سیستم می تواند شامل خنک سازی وسایل الکترونیکی بزرگ ، وسایل نقلیه فضایی ، باتری در خودروهای الکتریکی و توربین های گازی باشد.

پوتنام می گوید: به احتمال زیاد ، متنوع ترین و کارآمدترین فن آوری خنک کننده از چندین مکانیزم خنک کننده مختلف بهره می برد و انتظار می رود که خنک کننده جت پالس یکی از این عوامل اصلی باشد.

این محقق می گوید: روش های مختلفی برای خنک سازی سخت افزار گرم وجود دارد ، اما خنک سازی با جت آب یک روش ترجیحی است زیرا می تواند در جهات مختلف تنظیم شود و توانایی انتقال حرارت خوبی دارد و از حداقل مقدار آب یا مایع خنک کننده استفاده می کند.

رابی می گوید: ما معتقدیم که این مطالعه به مهندسان ، دانشمندان و محققان برای توسعه سیستم های خنک کننده مایع نسل آینده کمک کند.

 

منبع: phys

خروج از نسخه موبایل