صفحه نمایش OLED “متافوتونیک” با وضوح 10 هزار پیکسل در هر اینچ

محققان دانشگاه استنفورد و سامسونگ اثبات مفهوم جدیدی را برای صفحه نمایش OLED با وضوح فوق العاده بالا ایجاد کرده اند. فناوری جدید صفحه نمایش”متافوتونیک” می تواند خلوص رنگ صفحات OLED موجود را بهبود بخشد و به طور بالقوه تراکم پیکسل را به 1060 پیکسل در هر اینچ (ppi) برساند.

در ادامه با نبض دیجیتال همراه باشید.

وقتی در مورد وضوح نمایشگرها صحبت می کنیم معمولاً به صورت تعداد پیکسل ها بیان می شود. به عنوان مثال، Full HD دارای وضوح 1920 در 1080 پیکسل است در حالی که 4K دارای وضوح 3840 در 2160 پیکسسل است – اما این داستان کامل کیفیت تصویر نیست.

جدیدترین تلفن های هوشمند امسال دارای نمایشگرهایی با تراکم پیکسل بین 450 تا 600 ppi هستند اما در یک تلویزیون بزرگ 65 اینچی ممکن است به 100 تا 250 ppi کاهش یابد، فقط به این دلیل که تعداد مساوی پیکسل در یک ناحیه بزرگتر پخش می شود.

در تحقیقات جدید دانشمندان فناوری OLED را ایجاد کرده اند که ظاهراً می تواند به عدد بی سابقه 10،000 ppi برسد. با وجود تعداد زیادی پیکسل که در نمایشگر قرار دارند برای چشم انسان تمایز قائل شدن بین آنها تقریباً غیرممکن است و به تصاویر، سطحی از جزئیات نزدیک به دنیای واقعی می دهد.

این وضوح باورنکردنی می تواند برای هدست های واقعیت مجازی، جایی که تراکم پیکسل از اهمیت ویژه ای برخوردار است بسیار مفید باشد. از آنجا که این صفحه نمایش ها فقط چند سانتی متر از چشم ما قرار دارند، تشخیص فاصله بین پیکسل ها راحت تر است.

صفحه نمایش OLED “متافوتونیک” با وضوح 10 هزار پیکسل در هر اینچ

نحوه ساخت فناوری صفحه نمایش OLED متافوتونیک

برای ساخت این فناوری جدید، تیم یک لایه اضافی به پایین OLED معمولی اضافه کرد. به طور معمول این دستگاه ها از چندین لایه مواد آلی ساطع کننده بین الکترودها تشکیل شده اند. هنگامی که الکترودها فعال می شوند، ساطع کننده ها نور قرمز، سبز یا آبی تشکیل می دهند و به پیکسل رنگ می دهند.

لایه جدید همان چیزی است که به آن سطح بصری نوری گفته می شود و با شیار های در مقیاس نانو الگو سازی می شود. این لایه نحوه بازتاب نور را دستکاری کرده و شکل طنین انداز شدن رنگهای مختلف را در هر پیکسل تغییر می دهد.

این تیم می گوید، این موضوع می تواند برای طول موج های مختلف نور که هر رنگ را ایجاد می کنند، تنظیم شود به طوری که هر پیکسل می تواند ارتفاع یکسان داشته باشد. در نهایت این بدان معناست که صفحه نمایش ها می توانند تخت تر، نازک تر و آسان تر ساخته شوند.

آزمایش فناوری متافوتونیک

برای آزمایش طراحی، این تیم دستگاه های کوچک اثبات مفهوم متافوتونیک را ایجاد کردند. هنگامی که این فناوری با OLED موجود در تلویزیون ها و سایر نمایشگرهای بزرگ مقایسه می شوند متوجه می شویم که دستگاه متافونیک جدید آنها “خلوص” رنگ بالاتری را داشته و دو برابر بازده لومینسانس دارد که نسبت روشنایی به بازده انرژی را توصیف می کند. و البته فواید تراکم پیکسل 10،000 ppi نیز وجود دارد.

این تیم می گوید که سامسونگ اکنون در حال بررسی چگونگی افزایش فناوری صفحه نمایش OLED متافوتونیک برای استفاده نهایی در یک نمایشگر در اندازه کامل است.

منبع  »  neowin

خروج از نسخه موبایل