ربات‌های معلم مبتنی بر مدل زبانی GPT در امارات

به گزارش پایگاه خبری نبض دیجیتال، ربات‌های معلم مبتنی بر مدل زبانی GPT جای معلم های سنتی را در سیستم آموزشی امارات متحده عربی می گیرند. به‌نظر می‌رسد که تمرکز امارات برای استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی روز به روز در حال بیشتر شدن است.

در ادامه با نبض دیجیتال همراه شوید.

 

طبق اسناد ارائه شده وزارت آموزش امارات متحده عربی قصد دارد معلم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را به‌زودی به کلاس‌های درس روانه کند. «احمد الفلاسی»، وزیر آموزش و پروش امارات، در «اجلاس آموزش الف» در موزه آینده دبی اعلام کرد که این وزارتخانه متعهد به حرکت به‌سمت فناوری‌های نوین است و تلاش خواهد کرد تا مربیانی را براساس فناوری GPT آموزش دهد و وارد کلاس‌های درس کند. به باور او، این تغییر می‌تواند نظام تحصیلی امارات را ارتقا دهد.

الفلاسی بر این باور است که معلمان بخش جدایی‌ناپذیر سیستم آموزشی هستند و در این باره اذعان دارد: «ما در وزارت آموزش و پرورش متعهد به پذیرش فناوری‌های پیشرو هستیم و با شرکای خود برای توسعه معلم‌های هوش مصنوعی مبتنی بر GPT و تکامل فناوری آموزشی برای ارتقای سیستم آموزشی در امارات همکاری می‌کنیم.»

الفلاسی می‌گوید: «با افزایش شتاب پیشرفت در حوزه علم و فناوری‌های آموزشی در سراسر جهان، روش‌های سنتی تدریس تغییر پیدا کرده‌اند و ابزارهای نوین از طریق شیوه‌های تعاملی به این فضا تحول بخشیده‌اند.» وزیر آموزش امارات می‌گوید آن‌ها می‌خواهند از فناوری‌های هوش مصنوعی برای بهبود کیفیت آموزش و یادگیری استفاده کنند و هدفشان کنارگذاشتن معلمان نیست.

در شرایطی که برخی معلمان و مراکز آموزشی دنیا استفاده از هوش مصنوعی زایا در کلاس‌های درس را ممنوع کرده‌اند، امارات تصمیم به پذیرش این فناوری گرفته است. الفلاسی می‌گوید: «این فناوری باعث می‌شود معلمان، دانشگاهیان و مدرسان در سراسر دنیا نه‌فقط شیوه آموزش، بلکه شیوه‌های ارزیابی خود را دوباره بررسی کنند.»

امارات قرار است سیاست‌های جدیدی را تدوین کند تا معلمان و دانشگاهیان بدانند که چطور می‌توانند بهترین استفاده را از مدل‌های زبانی بزرگ داشته باشند. این کشور اولین‌بار در زمان همه‌گیری کرونا متوجه پتانسیل‌های فناوری در بخش آموزش شد.

الفلاسی می‌گوید: «همه ما تجربه دوره کرونا را داریم و متوجه شده‌ایم که فناوری در حوزه آموزش چقدر مهم است. منتها به‌جای اینکه به فناوری به‌عنوان ابزاری برای غلبه بر بحران نگاه کنیم، باید آن را به‌عنوان ابزاری برای کمک به تحول شیوه‌های آموزش در نظر بگیریم.»

 

 

 

خروج از نسخه موبایل