روش جدید تجزیه و تحلیل پیش بینی شعله های خورشیدی

شعله های خورشیدی ( انفجارهای شدید در سطح خورشید ) می توانند امواج تابشی را به سمت زمین ارسال کنند. از آنجا که میدان مغناطیسی سیاره زمین می تواند از انسان ها محافظت کند اما شعله های خورشیدی قدرتمند می تواند به ماهواره ها ، شبکه های برق و ارتباطات رادیویی آسیب برسانند. دانشمندان مطمئن نیستند که دقیقاً چه چیزی باعث ایجاد شعله های خورشیدی می شود و پیش بینی زمان وقوع آن نیز دشوار است.

نظریه ای اذعان دارد که این انفجارهای گسترده می توانند با اختلالاتی کوچک در میدان مغناطیسی خورشید ایجاد شوند. اکنون ، محققان از این تئوری استفاده کرده اند تا روشی جدید برای پیش بینی امواج تابشی خورشید قبل از وقوع آن ایجاد کنند. این روش می تواند پیش بینی زمان وقوع شعله های خورشیدی را دقیق تر و قابل اعتماد تر از گذشته کند.

شعله های خورشیدی با میدان مغناطیسی خورشید ارتباط نزدیکی دارند. خطوط میدان مغناطیسی زمین مستقیم و استاتیک هستند و از قطب جنوب به قطب شمال کشیده شده است.

برخی از مدل ها نشان می دهند که بسیاری از خطوط میدان مغناطیسی در یک حلقه ای که به مراتب بزرگتر است ادغام می شوند. اگر شرایط مناسب باشد می تواند با چیزی به اندازه ذره کیهانی منفرد ایجاد شود. پیش بینی جدید با استفاده از تصاویر ماهواره ای ، مکانهای خورشید را که شرایط برای اتصال مجدد مغناطیسی مناسب دارد را پیدا می کند و  این شرایط همچنین می تواند نشان دهد که یک شعله احتمالی بزرگ چقدر می تواند باشد.

روش جدید تجزیه و تحلیل پیش بینی شعله های خورشیدی امواج تابشی میدان مغناطیسی خورشید

کانیا کوزانو ، استاد علوم زمین و فضا در دانشگاه ناگویا ژاپن و نویسنده اصلی این تحقیق می گوید: در بعضی از موقعیت ها، یک شکاف کوچک می تواند باعث هجوم امواج تابشی خورشید قدرتمند شود. اما در جاهای دیگر ، فقط یک شکاف بزرگ باعث ایجاد آن می شود. ما تئوری خود را برای محاسبه اینکه تعداد اتصالات مغناطیسی در یک موقعیت خاص برای محاسبه شعله خورشیدی است را اجرا می کنیم.

یک شعله نوری خورشیدی از کلاس X در لبه خورشید در 7 مارس 2012 چشمک می زد که این تصویر توسط رصدخانه خورشیدی Dynamics ناسا گرفته شده است. مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا / SDO کار کوشانو داده های ماهواره ای را برای 9 رخداد بزرگ شعله خورشیدی گذشته را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و دریافت که روش وی قادر است هفت مورد از تصاویر ماهواره ای را به تنهایی پیش بینی کند. او و همکارانش یافته های خود را به طور آنلاین در تاریخ 30 ژوئیه در مجله Science به تفصیل شرح دادند.