نجوم

شواهدی در مورد اولین کسی که توسط یک شهاب سنگ در حال سقوط کشته شده است

محققان سرانجام سوابق معتبری در مورد کشته شدن یک نفر در اثر سقوط شهاب سنگ پیدا کرده اند. نبض دیجیتال قصد دارد خلاصه ای از این اسناد را برای شما بازگو کند.

در 22 اوت سال 1888، براساس اسناد متعدد موجود در اداره کل آرشیو امور خارجه ریاست جمهوری جمهوری ترکیه ، یک شهاب سنگ سقوط کرد و یک مرد را به قتل رساند و دیگری را فلج کرد که این اتفاق در سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق رخ داده است.

به گفته محققان، این اولین اثبات مرگ در اثر اعتصاب شهاب سنگ است و این نشان می دهد که می توان چنین پرونده هایی را در در جهان پیدا کرد که در بایگانی ها پنهان می شده اند و در انتظار کشف هستند.

زمین سنگر غیرقابل دسترسی نیست. این سنگر در معرض بمباران مداوم صخره های فضایی قرار گرفته است. تخمین زده می شود که روزانه میلیون ها شهاب سنگ به جو زمین برخورد کنند. اما بسیاری از آنها نمی توانند از جو عبور کنند.

اما براساس اطلاعات پایگاه فایربال ناسا ، از سال 1988 حداقل 822 مورد انفجار شهاب سنگ اندازه کافی بزرگ در جو بوده است و برخی از دانشمندان بر این باورند که تا 17 شهاب می تواند هر روز بر سطح زمین برخورد کند.

بنابراین به نظرتان آیا کسی در سالهای متمادی با قطعه های در حل سقوط از فضا مورد اصابت یا کشته نشپه است، اما سوابق تاریخی به طرز عجیبی از گزارش های معتبر از چنین اتفاقاتی بیزار است.

حتی شهاب سنگ عظیم چلیابینسک در سال 2013 که در جو منفجر شد و تکه هایی به وزن 654 کیلوگرم (1444 پوند) به زمین بارید، کسی را به قتل نرساند. تمام جراحات گزارش شده از آن با دلیل شوک موج ثبت شده نه سقوط شهاب سنگی .

محققان شواهدی در مورد اولین کسی که توسط یک شهاب سنگ در حال سقوط کشته شده است

مردی که به طرز غم انگیزی در هند در سال 2016 بر اثر انفجار کشته شد، به طور گسترده ای گزارش شده است که نخستین مورد مرگ است. اما به گفته کارشناسان ناسا ، این انفجار ناشی از هیچ چیز ماورا طبیعی نبوده است.

بنابراین تنها اطلاعات ما در مورد مرگ انسان توسط شهاب سنگ بسیار ناچیز است اگرچه تنها قربانی تأیید شده به وسیله شهاب سنگ ، زنی به نام آن هاجز است که در سال 1954 هنگامی که تیکه سنگی به پشت بام خانه او فرود آمد و به مفصل رانش آسیب زد. این سنگ بازیابی شد و تأیید شد که در اصل فرازمینی است و خوشبختانه هاجز زنده ماند.

اگرچه هیچ سنگی برای تأیید گزارش سال 1888 وجود ندارد اما احتمالا باید یکسنگ فرازمینی وجود داشته باشد که هنوز محققان نتوانسته اند آن را پیدا کنند ولی اسناد بایگانی شده بسیار قانع کننده هستند.

محققان سه سند جداگانه برای توصیف این واقعه پیدا کردند. آنها اخیراً به یک بایگانی دیجیتالی که به زبان ترکی عثمانی نوشته شده متصل شدند و پس از ترجمه متوجه شدند که چرا این اتفاق قبلاً کشف نشده بودند.

این اسناد نامه هایی هستند که مقامات محلی درمورد این حادثه به دولت نوشتند. در تاریخ 10 اوت تقویم جولیان (22 اوت در تقویم گرگوری) ، گزارش حاکی از وجود یک تیر آتشین بزرگ در آسمان حدود ساعت 8:30 بعد از ظهر عصر به وقت محلی بوده است.

پس از این واقعه، شهاب سنگ ها مانند باران از آسمان به مدت حدود 10 دقیقه بر روی یک روستای كوچك سقوط كردند كه منجر به کشته شدن یك مرد نامشخص و فلج شدن دیگر شد. علاوه بر این، خسارت به محصولات زراعی گزارش شده بود.

شواهدی در مورد اولین کسی که توسط یک شهاب سنگ در حال سقوط کشته شده است

دانستن ارتفاع دقیق، سرعت، اندازه و محل فرود آمدن تیرهای آتشین غیرممکن است. اما براساس مشاهدات از روستا؛ محققان معتقدند که شهاب سنگ ها قبل از اینکه بر روی یک تپه هرمی شکل در سلیمانیه تأثیر بگذارد از جنوب شرقی حرکت کرده اند.

محققان هنوز مشغول به دست آوردن آرشیو ها هستند و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد این رویداد هستند. آنها معتقدند که پاسخ اصلی ممکن است در اسنادی باشد که هنوز دیجیتالی و سازماندهی نشده اند یا اسنادی قبلاً در بایگانی های دیجیتالی مورد بررسی قرار نگرفته اند.

محققان خاطرنشان كردند كه اين يافته بسیار جالب است زيرا اين امر به دانش ما و شكاف های بزرگی که وجود دارد اشاره می کند. فقط این نیست که سابقه تاریخی موجود مورد بررسی قرار گیرد. برعکس کمبود کار روی اسناد تاریخی به زبانهای دیگری غیر از انگلیسی وجود دارد.

محققان نوشتند: “برای غلبه بر چنین دشواری، کار زیاد و همکاریهای بین مورخان با زبان های گوناگون، کتابداران و مترجمان را به همراه دارد.”

 

منبع: sciencealert

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا