طبق اندازه گیری های جدید، ماه دارای تابش های خطرناک است

دانشمندان روز جمعه گزارش دادند که کاوشگران آینده ماه، دو تا سه برابر بیشتر از فضانوردان موجود در ایستگاه فضایی بین المللی با تشعشع های مخرب بمباران می شوند و این یک خطر بزرگی است که برای محافظت از تابش های خطرناک موجود در ماه نیازمند پناهگاه هایی با دیواره ضخیم است.

در این تحقیق اشاره شده است که فرودگر چین، اولین اندازه گیری های تابش که از سطح ماه در معرض آن بوده را انجام داده است و اطلاعاتی حیاتی را برای ناسا و سایر افراد با هدف ارسال فضانوردان به ماه فرستاده است.

یک تیم چینی-آلمانی گزارش داده های تابش جمع آوری شده توسط فرودگر چین ( به نام Chang’e 4 ) را در مجله Science Advances ایالات متحده منتشر کرد.

توماس برگر ، یک فیزیکدان از موسسه پزشکی آژانس فضایی آلمان گفت: جمع آوری این اطلاعات یک دستاورد عظیم است چون ما یک مجموعه داده داریم که می توانیم برای ارزیابی میزان تابش و درک بهتر خطر احتمالی افراد روی ماه استفاده کنیم.

رابرت ویمر از دانشگاه کریستین-آلبرشت در آلمان خاطرنشان کرد که فضانوردان 200 تا 1000 برابر بیشتر نسبت به افرادی که در کره زمین زندگی می کنند و همچنین 5 تا 10 برابر بیشتر از مسافران هواپیمایی ترانس آتلانتیک در معرض تابش هستند.

طبق اندازه گیری های جدید، ماه دارای تابش های خطرناک است فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی پناهگاه

سرطان خطر اصلی است

ویمر-شووینروبرر گفت: سطح تابش های خطرناک باید در سراسر ماه به جز در نزدیکی دیواره دهانه های عمیق تقریباً یکسان باشد چون آسمان منبع اصلی تابش است.

ویمر-شوینگرابر گفت که میزان تابش به آنچه مدل ها پیش بینی کرده بودند نزدیک است. کری لی، یک متخصص تشعشع فضایی در مرکز فضایی جانسون ، گفت: در واقع سطح اندازه گیری شده توسط Chang’e 4 تقریباً منطبق با اندازه گیری های ردیاب مدارگرد ناسا است که بیش از یک دهه است که ماه را دور می زند و این مقدار از میزان تشعشع جذب شدع توسط ایستگاه فضایی بین المللی بیشتر است.

ناسا گفت: در جزییات مفصلی که این هفته منتشر شد، اولین فضانوردانی که بر اساس برنامه جدید آرتمیس قرار است بر روی ماه فرود بیایند و حدود یک هفته در سطح ماه بمانند، بیش از دو برابر مدت زمانی است که خدمه آپولو نیم قرن پیش به ماه رفتند و این احتمال جذب تابش های خطرناک را بیشتر می کند.

آژانس فضایی اعلام کرد که ردیاب های تشعشع و پناهگاه های ایمن در داخل کپسول های خدمه Orion تعبیه شده است که از فضانوردان محافظت کند.

محققان آلمانی پناهگاه های ساخته شده از خاک ماه ( مواد قابل دسترس) را برای اقامت بیش از چند روز پیشنهاد می دهند. آنها گفتند كه دیوارهای پناهگاه باید 80 سانتی متر (حدود 2/2 فوت) ضخامت داشته باشند.

محققان امیدوارند که شرایط لازم برای زندگی را بر روی ماه ایجاد کنند.