پورشه ۹۱۱ تارگا ۴S یک خودرو جوان پسند اسپرت
پورشه یک شرکت هلدینگ خودروسازی آلمانی است که در تاریخ ۱۹۳۱ توسط فردیناند پورشه تأسیس شد. این شرکت در زمینه طراحی و توسعه اتومبیل ، همچنین ارائه خدمات مهندسی و مشاوره، فعالیت می کنند. یکی از محصولات این شرکت پورشه ۹۱۱ تارگا است که در دهه ۶۰ میلادی برای رقابت در مسابقه مشهور جاده ابریشم تولید شد و نسل جدید این خودرو به نام پورشه ۹۱۱ تارگا ۴S درحال عرضه است.
این خودرو یکی از اعضای قدیمی خانواده ۹۱۱ اسطورهای میباشد. همهی نسلهای ۹۱۱ دارای نسخه تارگا نبودهاند اما این حقیقت که نسل جدید ۹۹۲ با مدل تارگا نیز عرضه شده جای جشن گرفتن دارد حتی اگر تارگا بیشتر شبیه مدلهای کوپه باشد هم فرقی ندارد. البته این خودرو در نسخه ۴S قیمت قابلتوجه ۱۰۹۷۲۵ پوندی دارد.
با این پول شما صاحب جدیدترین محصول پورشه با پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری توربویی میشوید ک قدرت ۴۴۴ اسب بخاری و گشتاور ۵۳۰ نیوتون متری دارد. همین نیروگاه آهنین دلیل ثبت شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۳.۸ ثانیهای میشود، شتابی که با سفارش پکیج اسپورت کرونو دو دهم ثانیه بهبود میباشد. حداکثر سرعت این خودرو نیز ۳۰۴ کیلومتر در ساعت است بنابراین ما درباره یک خودروی هوشمند و پرفورمنس صحبت میکنیم.
نسخه عادی غیر S قیمت کمتر از ۱۰۰ هزار پوندی داشته و از قدرت ۳۸۰ اسب بخاری برخوردار است. البته این خودروی ۱۷۵۰ کیلوگرمی هنوز هم عملکرد مناسبی داشته و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۴.۲ ثانیهای را ثبت میکند. به این مورد باید مصرف سوخت کمتر را اضافه کنیم که طبیعی است.
خود سقف بهصورت تمام الکتریکی باز و بسته میشود و این فرایند ۱۹ ثانیه طول میکشد. زمانی که سقف پایین باشد بالچه آئرودینامیک کوچکی در بالا دیده میشود تا به عبور نرمتر باد از کابین کمک کند. البته اگر بالچه بیرون نیاید (بهصورت تصادفی میتوان این بالچه را به داخل فرو برد) حس چرخش باد در کابین وجود خواهد داشت.
وقتی سقف پایین باشد ۹۱۱ تارگای جدید کاملاً زیبا به نظر خواهد رسید. کاپوت خودرو کاملاً مشابه نسخه کوپه بوده و از این نظر تفاوتی دیده نمیشود.
تمامی مدلهای تارگا دارای سیستم چهار چرخ محرک بوده و از طراحی کابین نسل جدید سود میبرند. در نسخه S شما شاهد صفحه لمسی ۱۲ اینچی در مرکز داشبورد خواهید بود که به عنوان مرکز فرماندهی عمل میکند. این سیستم بهصورت استاندارد از اپل کارپلی و اندروید اتو پشتیبانی میکند. دومین صفحهنمایش نیز جلوی چشمان راننده قرار گرفته هرچند خیلی چنگی به دل نمیزند زیرا نیمی از آن توسط فرمان کور شده است.
روی فرمان دکمههای چندانی وجود نداشته و شاید کمی گیج شوید اما در پایین فرمان دکمه گرد کوچکی قرار گرفته که با آن میتوانید حالتهای مختلف رانندگی اعم از نرمال، اسپورت، اسپورت پلاس و… را انتخاب کنید. در راحتترین حالت رانندگی سواری خودرو آرامش سورپرایز کنندهای دارد.
در یک روز آفتابی که سقف باز شده حس کاملاً خوشایندی خواهید داشت. با کیفیت سواری فوقالعاده و پیشرانهای نسبتاً کمصدا میتوانید روزی رویایی را تجربه کنید.
وقتی حالتهای اسپرت یا اسپورت پلاس را انتخاب کنید سیستم تعلیق سفت تر شده، فرمان تیزتر میشود و سیستم PASM استاندارد نیز وزن ۱۷۵۰ کیلوگرمی را در سرعتهای بالاتر بهتر کنترل میکند. صدای پیشرانه نیز گیراتر میشود هرچند تارگا S هرگز صدای بسیار خاصی ندارد. البته هیچکدام از ۹۱۱ های کنونی صدای بسیار جذابی ندارند که تنها دلیل آن استانداردهای آلایندگی کنونی است.
اما اینها اهمیتی ندارد زیرا ۹۱۱ تارگا ۴S در کل یک خودروی اسپورت جذاب است حتی اگر دارای برخی اشکالات آئرودینامیکی در زمان باز بودن سقف باشد.
نسل جدید پورشه ۹۱۱ تارگا خودروی ارزانقیمتی نیست اما به خاطر ظاهر، سواری و پرفورمنس خود محصولی دوستداشتنی محسوب میشود. ما خیلی تحت تأثیر آسایش و رفاه خودرو در زمان باز بودن سقف قرار نگرفتیم و همین موضوع باعث میشود ایده تولید تارگا در مرحله اول زیر سؤال برود؛ اما در کل این خودرو محصول برنده دیگری از پورشه بوده و به نظر میرسد قیمت خود را به خوبی توجیه میکند.
مشخصات پورشه ۹۱۱ تارگا ۴S
- قیمت: ۱۰۹۷۲۵ پوند
- پیشرانه: ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربو
- قدرت/گشتاور: ۴۴۴ اسب بخار/۵۳۰ نیوتون متر
- گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۳.۶ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۳۰۴ کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: ۱۰.۹ لیتر در هر صد کیلومتر