اخبار خودروخودرو

چرا فرمان شما هنگام ترمز تکان می خورد؟

دلایل مختلفی برای لرزش فرمان در هنگام فشار آوردن پدال ترمز وجود دارد که اغلب با هزینه کمی برطرف می شود ، اما به دلیل تأثیر این مشکل بر ایمنی خودرو ، رفع سریع تر آن مهم است.

لرزش فرمان یکی از مشکلات شایع در خودروها است و عوامل مختلفی می توانند باعث بروز این مشکل شوند. مهمترین دلایل لرزش فرمان ، خرابی موتور ، عدم تعادل رینگ ، شل شدن پیچ های چرخ و آسیب به مفاصل پلوس است ، اما هیچ یک از این نقص ها نمی تواند باعث شود که فرمان هنگام گرفتن پدال ترمز ، بلرزد. دلیل اصلی لرزش فرمان در هنگام ترمز ، خرابی دیسک های ترمز است. دیسک ترمز یک صفحه فلزی چرخشی است که عرض آن به نوع و مدل خودرو بستگی دارد و توسط یک لنت ترمز احاطه شده است. هنگامی که پدال ترمز تحت فشار قرار می گیرد ، پد بر روی سطح دیسک فشار می آورد و باعث ایجاد اصطکاک و گرما می شود. گرمای تولید شده باید به طور مساوی روی سطح دیسک توزیع شود.

با گذشت زمان ، اصطکاک باعث می شود سطح دیسک دچار فرسایش شود. کاهش ضخامت و تاب دیسک دو نتیجه اجتناب ناپذیر از اصطکاک و تولید گرما و دفع است. با استفاده از ترمزها در سرعت های بالا ، پدها با سطح دیسک ، با صدا و لرزش تماس برقرار می کنند و این لرزش از طریق اتصالات به فرمان منتقل می شود ، بنابراین لرزش و صدا هنگام ترمز دو نشانه قطعی از خرابی دیسک ترمز است. .

تشخیص

همانطور که قبلاً نیز اشاره شد ، لرزش فرمان دلایل مختلفی دارد ، اما لرزش فقط در صورت بروز مشکل در دیسک و لوازم جانبی آن ، محدود می شود. اولین و ساده ترین مشکل ، سفت شدن نامتقارن پیچ های اتصال دیسک است. رعایت الگوی ستاره در سفت کردن و بستن پیچ ها از بروز این مشکل جلوگیری می کند و برای بررسی آن کافیست برای کنترل سفتی پیچ ها به مکانیک مراجعه کنید تا از ترک‌متر استفاده کرده و استحکام پیچ ها کنترل شود و در صورت لزوم با باز و بسته کردن دیسک ها این مشکل را برطرف کنند. توجه داشته باشید که رعایت گشتاور استاندارد هر دیسک بسیار مهم است و به طور معمول گشتاور استاندارد روی دیسک حک شده است.

لرزش فرمان هنگام ترمز

مهمترین علت لرزش فرمان هنگام ترمز ، ترمز دیسک است. ترمزهای دیسکی در اتومبیل های امروزی بسیار بیشتر از گذشته است ، به دلیل کاهش ضخامت دیسک به منظور کاهش وزن و مصرف سوخت. آسانترین راه تشخیص دیسک جدا کردن چرخ و چرخاندن دیسک است. اگر دیسک هنگام چرخیدن خراب شود یا دیسک به راحتی چرخش نداشته باشد ، دیسک خودرو نقص دارد. علاوه بر این ، در صورت وجود تو رفتگی یا برامدگی مشخص روی سطح دیسک ، نیاز به تعویض یا ترمیم آن دارید.

اگر دیسک بسیار انعطاف پذیر نباشد ، می توانید با برداشتن آن و ماشینکاری آن ضمن جدا کردن یک لایه بسیار نازک از سطح آن ، آن را تعمیر کنید. البته نباید فراموش کرد که کاهش ضخامت دیسک ، هرچند اندک ، می تواند در توزیع یکنواخت حرارت و دفع حرارت از ویژگی های دیسک تأثیر بگذارد ، که می تواند خیلی سریع دوباره باعث نقص دیسک شود.

آیا تعمیر فرمان هنگام ترمز ضروری است؟

برای پاسخ به این سؤال ، ابتدا باید دلیل اصلی این مشکل را مشخص کنیم. با دیسکی که پیچ‌هایش به‌صورت غیریکنواخت محکم شده است می توانید ماه ها یا حتی سال ها رانندگی کنید ، اما به خاطر داشته باشید که عدم ترمیم و ادامه استفاده از خودرو در این شرایط می تواند هزینه تعمیرات را چند برابر و ایمنی خودرو را کاهش دهد. به عنوان مثال ، رفع این مشکل می تواند با هزینه ای کمتر از 50 هزار تومان انجام شود ، در حالی که تعویض دیسک ترمز در خودروهای داخلی بین 200 تا 600 هزار تومان هزینه دارد که بدون در نظر گرفتن زمان بندی این رقم می توان چندین برابر ضرب کرد.

اگر فرمان به دلیل لاستیک های سست در حال تکان خوردن باشد ، رانندگی یک ماشین بسیار خطرناک خواهد بود و باید هرچه سریعتر به آن رسیدگی شود. در صورت تاب داشتن دیسک ترمز ، ممکن است در تعمیر دیسک تا حدی به تأخیر بیفتد ، اما باید توجه داشت که لرزش های مزمن می تواند باعث شود که سایر قسمت های خودرو سریعتر دچار فرسایش شوند و هزینه تعمیر را افزایش دهند.

به طور کلی ، لرزش فرمان به طور مستقیم بر کنترل خودرو تأثیر می گذارد و می تواند خطرات رانندگی را به شدت افزایش دهد. بنابراین توصیه می شود قبل از تصادفات و افزایش هزینه تعمیرات ، مشکل موجود در سیستم ترمز را برطرف کرده و اجزای مؤثر بر ایمنی خودرو را قبل از مسافرت بررسی کنید.

 

منبع : howstuffworks

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا