انرژی و محیط زیست

آیا توربین های بادی سلامتی انسان را به خطر می اندازند؟

از سال های پیش انرژی باد بخش قابل توجه ای از تولید برق هر کشور را تامین می کند و با توجه به آلودگی هوا و کمبود سوخت فسیلی رشد این نوع نیروگاه ها سالانه در حال سرعت گرفتن است. تا همین اواخر سه موضوع اصلی نظیر مرگ پرندگان، هزینه و مختل کردن مناظر طبیعی جز چالش های موجود جهت نصب و راه اندازی این نیروگاه ها بوده است اما شکایات جدید در مورد سلامتی افراد توجه جهان را به این موضوع جلب کرده است. این ایده که نیروی باد باعث به خطر افتادن سلامتی افرادی که در نزدیکی توربین های بادی زندگی می کنند را تئوری “سندرم توربین بادی” می نامند.

کسانی که نگران سندرم قدرت باد هستند علاقه مندند که بدانند که آیا و چگونه قدرت باد می تواند افراد را بیمار کند. آیا هرکسی که در نزدیکی توربین های بادی زندگی می کند با مشکلات سلامتی روبرو است؟ بیایید نگاهی به خطرات احتمالی مرتبط با مزارع بادی بیاندازیم و دریابیم که آیا باید نگران افزایش مداوم نیروگاه های بادی در سراسر جهان باشیم.

آیا توربین های بادی سلامتی انسان را به خطر می اندازند؟تیغه های توربین های بادی عظیم که به سرعت در حال چرخش هستند تأثیرات خود را بر محیط اطراف می گذارند. این تیغه های دوار می توانند صدایی ضعیف اما متمایز و همچنین اختلال در فشار هوا ایجاد کنند. سر و صدای ناشی از حرکت تیغه ها از طریق هوا و تجهیزات توربین بادی تولید می شود.

فراصوت ، صوتی است که فرکانس پایین تر از 20 هرتز یا سیکل در ثانیه دارد که این حد “عادی” شنوایی انسان است. صدا و لرزش های ناشی از توربین های بادی سلامتی برخی از افراد نزدیک به مزارع بادی را به خطر می اندازد.

علائم سندرم توربین بادی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سردرد
  • مشکلات خواب
  • ترس از شب
  • زنگ در گوش (وزوز گوش)
  • مشکلات روحی (تحریک پذیری ، اضطراب)
  • مشکلات حافظه
  • مشکلات تعادل ، سرگیجه و حالت تهوع

این علائم توسط تعداد محدودی از دانشمندان مورد مطالعه و ثبت شده است ولی جامعه علمی نتیجه نگرفته است كه آیا سندرم توربین بادی وجود دارد یا خیر. همچنین نظرات متفاوتی در مورد اینکه نویز های توربین های بادی از طریق مافوق صوت ساطع می شوند یا خیر ، آیا مقدار آن بیش از مقدار منتشر شده توسط موتورهای دیزلی است. اما ما می دانیم که توربین بادی با سرعت زیاد می توانند یک لرزش و نویز شنیداری را ایجاد کنند که از طریق هوا قابل حمل است.

این اصوات و حرکات می توانند سرنخ ها و راه حل های ممکن برای سندرم توربین بادی را ارائه می دهند.

نیروگاهبرخی از افرادی که در نزدیکی توربین های بادی زندگی می کنند می گویند دچار اختلال خواب ، سردرد و مشکلات تمرکز می شوند. این علائم و سایر موارد را می توان به عنوان تأثیرات فراصوت و همچنین زوزه زدن و لرزش مداوم تعبیر کرد.

اما در اینجا این نکته وجود دارد که بسیاری از همین علائم ممکن است در اثر سایر موارد ایجاد شوند، مانند خواب مزمن که می تواند تأثیر ناگوار زندگی در یک منطقه پر سر و صدا باشد. افرادی که در نزدیکی بزرگراه ها یا در خیابان های شلوغ زندگی می کنند نیز ممکن است در خوابیدن مشکل داشته باشند و کمبود خواب می تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی مانند تحریک پذیری ، اضطراب ، تمرکز و سرگیجه شود.

یک مطالعه در سال 2018 توسط تیمی از محققان دانشگاه تورنتو و رامبول انجام شد و هیچ ارتباط مستقیمی بین فاصله ساکنان از نیروگاه توربین های بادی و اختلالات خواب مشاهده نشد. مطالعه این تیم همچنین به صراحت شواهدی را پیدا نکرد که قرار گرفتن در معرض توربینهای بادی بر سلامت انسان تأثیر می گذارد.

با این حال ، مطالعه تورنتو مشخص کرد که افرادی که نزدیکی توربین ها زندگی می کنند بیشتر از کسانی که دورتر زندگی می کنند گزارش می دهند که از ناراحتی این چنینی رنج می برند. بنابراین اکثر کارشناسان استدلال می کنند که برای رفع مشکلات باید منازل مسکونی از مزرعه های بادی فاصله داشته باشد.

نکته اصلی این است که انرژی باد پاکتر و ارزان تر از هر انرژی دیگری است.  بنابراین امید این است که مقررات جدید منطقه ای و فناوری های لغو صدا بتوانند این سؤال را از بین ببرند که آیا توربینهای بادی باعث ایجاد مشکلات سلامتی می شوند؟

 

منبع: howstuffworks

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا