انرژی و محیط زیست

اینتل تا سال ۲۰۳۰ به استفاده از انرژی تجدیدپذیر در تمامی فعالیت‌ها دست پیدا می‌کند

اینتل گزارش مسئولیت سازمانی خود را منتشر کرد که در بخشی از آن، به برنامه‌هایی برای دستیابی به مصرف ۱۰۰ درصدی انرژی تجدیدپذیر اشاره کرده است.این شرکت گزارش و هدف‌گذاری برنامه‌های زیست‌محیطی و تجدیدپذیر خود تا سال ۲۰۳۰ را منتشر کرد. در گزارش جدید، این شرکت خود را به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای متعهد کرده است. غول دنیای پردازنده تصمیم گرفته است تا پایان دهه‌ی کنونی، برای تمامی کاربردهای خود در حوزه‌ی الکتریسیته، تنها روی منابع تجدیدپذیر انرژی متمرکز شود. همچنین، به‌دنبال حذف کامل انتشار آلودگی و زباله است.

در بخشی از گزارش مسئولیت سازمانی این شرکت، به دستیابی به اهداف تعیین‌شده برای سال ۲۰۲۰ اشاره می‌شود. آن‌ها اکنون بیش از ۹۰ درصد از زباله‌های تولیدی خود را بازیافت می‌کنند. به‌علاوه زباله‌ی خطرناکی به مراکز دفن زباله ارسال نمی‌کند. حجم انتشار گازهای گلخانه‌ای شرکت هم از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ با کاهش ۳۰ درصدی روبه‌رو بوده است. البته گزارش‌های انتشار گاز گلخانه‌ای از سال ۲۰۱۶ و با رشد شرکت در حوزه‌های جدید، کمی افزایش یافته است. تیم آبی همچنین مصرف آب خود را هم در دهه‌ی گذشته ۳۸ درصد کاهش داد که به صرفه‌جویی ۴۴ میلیارد گالون آب منجر شد.

سوزان فالندر، مدیر بخش مسئولیت سازمانی اینتل، در مصاحبه‌‌ای درباره‌ی برنامه‌ها و دستاوردهای اخیر شرکت می‌گوید:

این برنامه‌ها و دستاوردها از همه بیشتر نشان می‌دهد رویکردی یکپارچه در کل اینتل و تمامی سطوح سازمان باید پیش گرفته شود و با اهداف اصلی سازمان نیز هم‌سو باشد.دانشمندان متعددی هشدار می‌دهند اگر منابع و حجم گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ به صفر نزدیک نشود، تغییرات اقلیمی فاجعه‌باری به‌همراه خواهد داشت. شرکت‌های بزرگ دیگر دنیای فناوری درکنار اینتل تصمیم گرفته‌اند سیاست‌هایی اجرا و اهداف جدیدی در مسیر کاهش تأثیر خود بر محیط ‌زیست ومنابع انرژی تجدیدپذیرتدوین کنند.

اینتل تا سال ۲۰۳۰ به استفاده از انرژی تجدیدپذیر در تمامی فعالیت‌های زیست‌محیطی دست پیدا می‌کند

برای مثال، دل تصمیم گرفته انتشار گازهای گلخانه‌ای از بخش‌های عملیاتی و سیستم‌های مصرف‌کننده‌ی برق خود را تا سال ۲۰۳۰ به نصف کاهش دهد. مایکروسافت هم در ژانویه برنامه‌ی بلندپروازنه‌ای تدوین کرد که تا سال ۲۰۳۰، حجم جذب کربن‌‌دی‌اکسید خود را به بیش از انتشار آن برساند. ردموندی‌ها از سال ۲۰۱۲ موفق شده‌اند ردپای کربنی خود را حذف کنند. اینتل در پاسخ به این پرسش که «آیا برنامه‌ای مشابه برای شرکت خود در نظر دارد؟» از تمرکز اولیه روی کاهش انتشار کلی گازهای گلخانه‌ای خبر داد. درواقع، فعلا خنثی‌سازی کامل گازهای گلخانه‌ای در برنامه‌های اینتل نیست.

اینتل تصمیم گرفته است انتشار کربن‌دی‌اکسید از کارخانه‌ها و سیستم مصرف برق خود را ۱۰ درصد دیگر کاهش دهد. سال گذشته، انتشار کربن‌دی‌اکسید این شرکت ۲/۷۹ میلیون تن گزارش شده بود. اینتل درحال‌حاضر به‌اندازه‌ای انرژی تجدیدپذیر می‌خرد که ۷۰ درصد از مصرف برق شرکت را در سرتاسر جهان پوشش می‌دهد. اکنون تمامی فرایندهای عملیاتی آن‌ها در ایالات متحده‌ی آمریکا و اروپا با استفاده از انرژی تجدیدپذیر انجام می‌شود.

اینتل تا سال ۲۰۳۰ به استفاده از انرژی تجدیدپذیر در تمامی فعالیت‌های زیست‌محیطی دست پیدا می‌کند

سهم عمده‌ای از تأثیر اینتل بر تغییرات اقلیمی، به‌صورت غیرمستقیم رخ می‌دهد. تأثیری که از فعالیت‌ها در زنجیره‌ی تأمین بر محیط‌زیست وارد می‌شود یا محصولات شرکت که به‌صورت کالا در دست مصرف‌کننده‌ها قرار دارند، همگی تأثیری غیرمستقیم بر تغییرات اقلیمی می‌گذارند. در سال ۲۰۱۹، انتشار غیرمستقیم گازهای گلخانه‌ای اینتل برابر با کربن‌دی‌اکسیدی بود که پنج نیروگاه برق زغال‌سنگ در هوا منتشر می‌کنند.

حل مسئله‌ی انتشار غیرمستقیم منابع  گازهای گلخانه‌ای به فعالیت‌های عمیق‌تر و پیچیده‌تری نیاز دارد. یکی از رویکردها در این مسیر، تولید محصولات با بازدهی انرژی بیشتر خواهد بود که در دستورکار اینتل قرار دارد.

 

تیم آبیتاکنون در این حوزه پیشرفت‌های کرده است؛ اما هنوز به فعالیت‌های جدی‌تر نیاز دارند. به‌عنوان مثال، لپ‌تاپ‌های اینتل درمقایسه‌با سال ۲۰۱۰، افزایش بازدهی انرژی ۸/۵ درصدی را تجربه کرده‌اند. البته آمار منابع مذکور بسیار کمتر از ۲۵ درصدی بود که شرکت برای هر دو خط‌تولید خود تا سال جاری پیش‌بینی می‌کرد.

اینتل تصمیم گرفته است همکاری خود با تولیدکننده‌های کامپیوتر را افزایش دهد که از پردازنده‌های شرکت در محصولات خود استفاده می‌کنند. این همکاری‌ها به‌صورت کلی با هدف کاهش ردپای کربنی صنعت کامپیوتر بر محیط‌زیست انجام خواهد شد. فالندر درباره‌ی این برنامه‌ها می‌گوید:

تصور می‌کنیم با این رویکرد می‌توان قد‌م‌های بزرگی در مسیر پایایی بیشتر برداشت. همچنین، باور داریم مشتریان در این حوزه‌ها هم ایده‌ها و اهدافی مشترک در مسیر کاهش تأثیرات زیست‌محیطی دارند و فرصت‌هایی عالی برای توسعه در پیش داریم.

کاهش زباله‌ها یکی دیگر از راهکارهایی است که شرکت‌هایی همچون اینتل و دل در مسیر کاهش تأثیر زیست‌محیطی خود در نظر گرفته‌اند. اینتل اکنون کمتر از ۱ درصد از زباله‌های خطرناک خود را به مراکز دفن زباله می‌فرستد. آن‌ها راهکارهایی برای کاهش تولید زباله‌های خطرناک یا استفاده‌ی مجدد از آن‌ها و کاهش تأثیرات سمی در پیش گرفته‌اند.

گازهای گلخانه‌ای  انرژی پاک

به‌عنوان مثال، آمونیاکی که در فرایندهای تولید محصول تولید می‌شود، در صنعت کودسازی کاربرد دارد. زباله‌ی دیگر حاصل از تولید محصولات اینتل، کلسیم فلوراید است که در تولید سیمان استفاده می‌شود. چگونگی مدیریت زباله‌های خطرناک اهمیت زیادی دارد. به‌عنوان مثال، اینتل مراکز تولید سمّی Superfund در سیلیکون‌ولی را تعطیل کرده‌اند. اینتل از سال ۱۹۶۰ از این مراکز برای تولید و آزمایش نیمه‌هادی استفاده و خاک و آب منطقه را با ترکیب‌های فرّار آلوده می‌کرد. برخی از آلودگی‌ها هنوز هم در مراحل پاک‌سازی قرار دارند.

تصمیم برای پیشرفت در برنامه‌های زیست‌محیطی تجدیدپذیر و کاهش تأثیرهای گلخانه‌ای درکنار تصمیم‌های بلندپروازنه‌ی دیگر در برنامه‌ی مسئولیت سازمانی منتشر شد. این شرکت تصمیم گرفته است تعداد زنان و گروه‌های اقلیتی را در جایگاه‌های مدیریتی ارشد خود تا سال ۲۰۳۰ دوبرابر کند.

اینتل و دیگر تولیدکننده‌های تراشه طبق فرمان دولت ترامپ به‌مرور به راه‌اندازی کارخانه‌های زیست‌محیطی بیشتر در داخل ایالات متحده‌ی آمریکا ملزم می‌شوند. دولت ترامپ تصمیم گرفته است وابستگی کشورش به نیمه‌هادی‌های تولید خارج را کاهش دهد. اینتل با تأیید این تصمیم‌ها می‌گوید در حال مذاکره با دولت ایالات متحده است. آن‌ها اعتقاد دارند دسترسی به منابع انرژی تجدیدپذیر در ایالات متحده آسان‌تر از کشورهای درحال‌توسعه است.

منبع:zoomit

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا