انرژی و محیط زیست

راز تشخیص جنسیت پرندگان بدون نیاز به دامپزشک

تشخیص جنسیت پرندگان همیشه آسان نیست زیرا گونه های مختلف پرندگان جنسیت خود را پنهان می کنند. در این موارد بهترین کار این است که پرنده خود را نزد دامپزشک ببرید تا جنسیت آن را تعیین کند ولی نشانه هایی برای تشخیص جنسیت برخی پرندگان وجود دارد که نبض دیجیتال در این مطلب بازگو خواهد کرد.

دامپزشک معمولا به منظور تعیین جنسیت پرندگان DNA آنها را با استفاده از آزمایش مبتنی بر PCR تجزیه و تحلیل می کنند. در این آزمایش جنسیت پرنده را بر اساس جفت کروموزوم آنها (ZW در زنان و ZZ در مردان) مشخص می شود. این آزمایش غیر تهاجمی است و چیزی بیش از یک قطره خون یا برخی از پرهای شکسته نیاز ندارد و می تواند برای هر پرنده در هر سنی انجام شود.

اما برای تشخیص ظاهری جنسیت پرنده، لیستی از برخی از گونه های مختلف پرندگان که تفاوت جنسیتی آنها به اندازه کافی آشکار است از مقالات معتبر جمع آوری شده که به شرح زیر است:

قناری ها:

این گونه ها به عنوان پرندگان آواز خوان مشهور هستند که جنس نر آن آواز خوان تر است و غالباً بصورت خودبخود و ناگهانی آواز خوانی می کند. اما جنس ماده کم حرف تر است و معمولاً هر از گاهی چهچه می زند.

راز تشخیص جنسیت پرندگان از گونه های مختلف پرندگان

کوکاتیل یا عروس هلندی:

کوکاتیل های ماده عموماً شیرین و کم حرف هستند در حالی که نرها بیشتر جیک جیک می کنند. اگرچه اکثر انواع کوکتیل ها مونومورفیک هستند (هیچ تفاوت رنگی بین نر و ماده وجود ندارند) ولی استثنائاتی هم وجود دارد. به عنوان مثال، رنگ نارنجی زیر چشم کوکاتیل خاکستری نر نسبت به ماده روشن تر است.

 جنسیت پرنده کوکاتیل یا عروس هلندی

بوجریگار ها (مرغ عشق) و طوطی پارکت:

رنگ برجستگی بالای بینی این نوع پرندگان در جنسیت نر و ماده متفاوت است. رنگ برجستگی بالای بینی نر بالغ، آبی رنگ وبرای ماده بالغ، صورتی مایل به قهوه ای است. همچنین باید در نظر داشت که این فقط در مورد طوطی پارکت بزرگسالان صادق است. طوطی پارکت جوان صرف نظر از جنسیتشان دارای برجستگی بالای بینی آبی رنگ است.

تشخیص جنسیت پرنده بوجریگار ها (مرغ عشق) و طوطی پارکت برای گونه های مختلف پرندگان

فنچ راه‌راه:

عموماً نرها از ماده ها رنگی تر و دارای دانه های بیشتری زیر بدنشان هستند.

تشخیص جنسیت فنچ راه‌راه دامپزشک

 

منبع: howstuffworks

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا