انرژی و محیط زیست

روند موج گرما در سراسر جهان در حال تسریع است

نخستین ارزیابی جامع در سراسر جهان از موجهای گرمایی نشان داد كه تقریباً در هر قسمت از جهان موج های گرما به تفکیک منطقه ای از دهه 1950 افزایش یافته است. تحقیقات منتشر شده در Nature Communications نیز دقیقاً نشان می دهد که چه مقدار امواج و فرکانس گرمایی در فصول مختلف وجود دارد و همانطور که انتظار می رود این تعداد در حال تسریع است.

دکتر سارا پرکینز کرکپاتریک نویسنده اصلی این متن و رهبر مرکز تحقیقات عالی ARC می گوید: ما نه تنها در طول 70 سال گذشته شاهد موج های گرمای بیشتر و طولانی تری در سراسر جهان بوده ایم ، بلکه این روند بطور قابل توجهی تسریع شده است.

وی افزود: گرمای تجمعی، شتاب قابل ملاحظه ای گرفنه است و به طور متوسط در هر دهه حدود 1 تا 4.5 درجه سانتیگراد افزایش می یابد اما در بعضی از نقاط مانند خاورمیانه، بخش هایی از آفریقا و آمریکای جنوبی این روند تا 10 درجه سانتیگراد در هر دهه نیز افزایش می یابد.

در این مطالعه مشخص شده است که اثرات تغییرپذیری طبیعی بر موجهای گرمایی می تواند در سطح منطقه ای بزرگ باشد. این تغییرپذیری می تواند روند موج گرما را تحت الشعاع قرار دهد، بنابراین روند منطقه ای کوتاهتر از چند دهه به طور کلی قابل اعتماد نیست. محققان برای تشخیص تغییرات روندهای قوی، چگونگی تغییر روند را طی فواصل چند دهه در سالهای 1950-2017 بررسی کردند.

روند موج گرما در سراسر جهان در حال تسریع است فرکانس گرمایی

به عنوان مثال، دریای مدیترانه وقتی در طول چند دهه اندازه گیری می شد، موج شدیدی از گرما مشاهده شد. از سال 1950-2017 ، مدیترانه شاهد افزایش موج های گرما به مدت دو روز در دهه بود. اما روند 1980 تا 2017 شاهد افزایش شتاب در 6.4 روز در دهه بوده است.

رویکرد منطقه ای همچنین نشان داد که روندها می تواند متفاوت باشد. مناطقی مانند آمازون ، شمال شرقی برزیل ، غرب آسیا و مدیترانه در حال تغییر سریع امواج گرمایی هستند در حالی که مناطقی مانند استرالیا جنوبی و آسیای شمالی شاهد تغییراتی کمی بودند.

با این حال، مهم نیست که آیا این تغییرات سریع یا کند هستند ، مهم این است که ملت های آسیب پذیر با زیرساخت های کم به سرعت با گرمای شدید آسیب خواهند دید.

دکتر پرکینز کرکپاتریک می گوید: دانشمندان آب و هوا از دیرباز پیش بینی کرده بودند که با تغییر موجها و فرکانس گرمایی ، نشانه روشنی از گرم شدن کره زمین دیده می شود. تغییر چشمگیر موج های گرمایی در منطقه که طی 70 سال گذشته شاهد آن بوده ایم و افزایش سریع تعداد این وقایع ، نشانگر این است که اکنون گرم شدن کره زمین در حال تسریع است.

این تحقیق تنها آخرین اثبات نیست که باید به عنوان فراخوانی برای سیاستگذاران عمل کند و اگر بخواهیم از بدترین پیامدهای گرم شدن کره زمین جلوگیری کنیم ، لازم است اقدامات فوری ضروری باشد.

منبع: phys

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا