پزشکی و سلامت

استفاده از فیزیک برای درک راز سطح هوشیاری

فیزیکدانان در یک مطالعه بین المللی رویکرد جدیدی را برای سنجش سطح هوشیاری ارائه دادند که می تواند درک ما را از مشکلات عصبی تغییر دهد. این مطالعه که امروزه در Physical Review Research منتشر شده توضیح می دهد که چگونه از ابزارهای فیزیک و نظریه های پیچیده برای تعیین سطح هوشیاری مگس ها استفاده کنند.

مشکل اصلی در بخش اعصاب است به این دلیل که تمایز قایل شدن بین بیمارانی که قدرت تفکر ندارند و بیمارانی که قدرت تفکر دارند اما به دلیل فلج شدن تمام عضلات بدن نمی توانند حرکت یا صحبت کنند ، بسیار با اهمیت است.

تیم تحقیقاتی که شامل دکتر مودی و دانشیار روانشناسی دانشگاه موناش، استاد نائو تسوویا، راهی برای اندازه گیری سطح هوشیاری در مگس ها با استفاده از سیگنالهای پیچیده تولید شده توسط مغز آنها یافته اند.

دکتر مودی می گوید: در این تکنیک با محاسبه زمان سیگنالهای مغز می توانیم بین مگس هایی که بیهوش شدند و آنهایی که بیهوش نیستند تمایز قائل شویم که این تحقیق به دلیل این که یک روش عینی برای سنجش سطح هوشیاری براساس ایده های تثبیت شده از تئوری های پیچیده بوده بسیار مهم است.

استفاده از فیزیک برای درک راز سطح هوشیاری و مشکلات عصبی

تیم مذکور سیگنالهای مغزی تولید شده توسط 13 مگس را هم هنگام بیدار شدن و هم هنگام بیهوشی بررسی کردند و سپس سیگنال ها را تجزیه و تحلیل کردند تا ببینند این سیگنالهای مغزی چقدر پیچیده هستند.

محققان پس از آنالیز سیگنال ها متوجه شدند كه وقتی یك مگس بیدار باشد نسبت به وقتی که بی هوش است یك پیچیدگی آماری بزرگتر دارد که این امر راهی مطمئن برای تعیین سطح هوشیاری ناحیه های کوچک مغز به جای همه قسمت های مغز را نشان می دهد.

این آزمایش همچنین نشان می دهد که نشانگر واضحی از سطح هوشیاری در مغز وجود دارد که به محرکهای خاص خارجی بستگی ندارد و فقط دلیل داخلی دارد.

محققان به این نتیجه رسیدند که استفاده از یک تحلیل مشابه در مورد سایر داده ها به ویژه داده های EEG انسانی می تواند منجر به اکتشافات جدید با استفاده از فیزیک در رابطه با سطح هوشیاری و پیچیدگی مشکلات عصبی شود.

 

منبع: phys

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا