پزشکی و سلامت

شاخص سلامت میکروبیوم روده ، نشانگر سلامت یا بیماری فرد

محققان در کلینیک مایو آزمایشی را انجام داده اند که می تواند با اندازه گیری سطح 50 گونه میکروبی روده ، وضعیت سلامت عمومی فرد را پیش بینی کند. این فرمول که شاخص سلامت میکروبیوم روده ( GMHI ) نامیده می شود ، در این مرحله بیماری های خاصی را تشخیص نمی دهد ، اما درعوض یک نشانه کلی از سلامت فرد را ارائه می دهد. در ادامه با نبض دیجیتال همراه باشید.

تریلیون ها میکروب در داخل روده ما زندگی می کنند. یک تحقیق جدید در حال کشف این موضوع است که این میکروارگانیسم ها تا چه حد بر سلامت عمومی ما تأثیر دارند. در حالی که این کشفیات میکروبیوم ها امیدوار کننده ترین پیشرفت های علوم پزشکی اخیر را نشان می دهد ، اما یک مانع بزرگ وجود دارد که سرعت پیشرفت را کاهش می دهد.

هرچه محققان درباره رابطه بیماری انسان و باکتری های روده بیشتر بدانند ، بیشتر به میزان ناهمگن میکروبیوم ها پی می برند. جمعیت باکتری های روده هر فرد متفاوت است ، بنابراین شاید بزرگترین چالشی که دانشمندان با آن روبرو هستند یافتن نوعی نشان جهانی باکتری است که می تواند برای همه بیماران اعمال شود.

این مطالعه جدید ، که در مجله Nature Communications منتشر شده است ، به جای تمرکز بر فقط یک بیماری خاص ، هدفش آن است که بفهمد یک میکروبیوم سالم به طور کلی چگونه است. محققان با تجزیه و تحلیل 4347 نمونه مدفوع شروع کردند. حدود 2600 نمونه مربوط به افراد سالم بوده و هیچ بیماری تشخیصی ندارند. بقیه نمونه ها از “فنوتیپ های غیر سالم” مانند افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ ، دیابت ، آرتروز ، بیماری قلبی یا چاقی بودند.

شاخص سلامت میکروبیوم روده ، نشانگر سلامت یا بیماری فرد GMHI
شاخص سلامت میکروبیوم روده ، نشانگر سلامت یا بیماری فرد

جائون سونگ ، از کالج پزشکی و علوم کلینیک مایو و نویسنده مربوطه در مطالعه جدید توضیح می دهد: “ما نمونه های غیر سالم را در یک گروه و نمونه های سالم را در گروه دیگر جمع کردیم.” “سپس مقایسه ای از فراوانی میکروب های مشاهده شده در هر دو گروه انجام دادیم و دریافتیم برخی از میکروب ها در گروه سالم در مقایسه با گروه غیر سالم بیشتر مشاهده می شوند و بالعکس.”

این مطالعه در نهایت بر روی 50 گونه خاص میکروبی که می تواند برای تعیین نشان میکروبیوم سالم مورد استفاده قرار گیرد در نظر گرفته شد – 43 گونه کمیاب و 7 گونه شایع . این فرمول جدید قادر است افراد سالم را از افراد غیر سالم با 73.7 درصد دقت تشخیص دهد.

سونگ می گوید ، این سیستم شماره ای را به فرد ارائه می دهد كه نشانه كلی از سلامتی میكروبیوم فرد است. این نشان لزوما بیماری خاصی را تشخیص نمی دهد ، اما در عوض می تواند یک نشانگر زیستی برای بیماری زمینه ای به پزشکان ارائه دهد که سایر ابزارهای تشخیصی می توانند آن را در خود جای دهند.

وی می گوید: “نشانگر با عدد بالا به شما می گوید که بسیار سالم به نظر می رسید. اما عدد پایین آن نشان می دهد هنوز نمی توان دقیقاً گفت که ممکن است به کدام بیماری مبتلا باشید و این همان چیزی است که ما آن را شاخص سلامت میکروبیوم روده ( GMHI ) می نامیم.

سونگ افزود که این نوع تجزیه و تحلیل میکروبیوم عمومی می تواند در معاینات روتین بهداشتی در آینده لحاظ شود. با اصلاح بیشتر ، GMHI می تواند روشی ثابت برای پیش بینی بیماری عمومی فرد و همچنین روشی برای نظارت بر تأثیر برخی از درمان های پزشکی بر روی میکروبیوم را ارائه دهد.

منبع  »  NewAtlas

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا