پزشکی و سلامت

ویروس COVID-19 در آزمایشگاه ساخته شده یا خیر؟!

به گزارش نبض دیجیتال ، هنگامی که از دانشمندان پرسیدند آیا ویروس کرونا ( COVID-19 ) در آزمایشگاه ژنتیکی ساخته شده است یا خیر؟ خیلی مجکم  پاسخ دادند خیر، اما نباید منشاء کرونا ویروس جدید را به سادگی نادیده گرفت.

بحث و گفتگوهایی پیرامون موضوع منشاء ویروس COVID-19 توسط مقامات اطلاعاتی دولت آمریكا صورت گرفته، نظریه هایی مبنی بر وجود آزمایشگاهی که این ویروس را ساخته وجود دارد اما همه شواهد نشان می دهند كه این ویروس ساخته دست انسان نبوده است.

“ایمونولوژیست نیگل مک میلان از مؤسسه درمانی منزیس کوئینزلند توضیح می دهد:” همه شواهد تاكنون به این واقعیت اشاره دارند كه ویروس COVID-19 به طور طبیعی بوجود آمده و توسط انسان ساخته نشده است. ”

در اواخر ماه مارس ، مقاله منتشر شده در Nature Medicine بررسی شد، که در آن محققان داده های ژنومی بخش های SARS-CoV-2 به ویژه بخش های دامنه اتصال گیرنده (RBD) ویروس – را مورد بررسی قرار دادند و کشف کردند که چگونه این ویروس به شکل های کشنده ای که اکنون در تلاش برای از بین بردن آنیم، جهش یافته است. و به عنوان دستاورد جانبی تحقیقات خود ، توانستند مشخص کنند که SARS-CoV-2 از نظر ژنتیکی دستکاری نشده است.

با مقایسه داده های موجود از خصوصیات شناخته شده کرونا ویروس ، به طور قاطع می توان مشخص کرد كه SARS-CoV-2 از طریق فرآیندهای طبیعی شکل گرفته است.

دو ویژگی کرونا ویروس COVID-19 ، جهش در بخش RBD و مقاومت خاص آن، دستکاری آزمایشگاه را به عنوان یک منبع برای تولید SARS-CoV-2 رد می کند.

اگرچه واضح است که ویروس در آزمایشگاه تولید نشده اما نگرانی هایی که نشان دهنده انتقال آن از یک مرکز تحقیقاتی و بلاخص موسسه ویروس شناسی ووهان چین است،  وجود دارد. با این حال ، این تنها یک حدس و گمان است.

واشنگتن پست به تازگی گزارش داده كه مقامات سفارت آمریكا در سال 2018 نگرانی های خود در مورد این آزمایشگاه را نشان داده بودند.

کرونا ویروس COVID-19

شبیه ترین ویروس شناخته شده به SARS-CoV-2 ، ویروس موجود در خفاش به نام RaTG13 است که در موسسه ویروس شناسی ووهان چین نگهداری می شد.
ادوارد هولمز، ویروس شناس تکاملی دانشگاه سیدنی توضیح می دهد که برخی گمانه زنی های بی اساس مبنی بر اینکه این ویروس منشأ SARS-CoV-2 بوده است، وجود دارد.

حال ذکر این نکته حائز اهمیت است که ویروس ها می توانند به طور طبیعی در هر نقطه جهش پیدا کنند، در میزبان حیوانات ، در انسان یا حتی در کشت سلولی آزمایشگاهی. متأسفانه تعیین اینکه کرونا ویروس جدید جهش های خود را چگونه کسب کرده دشوار است. حال آنکه بیشتر محققان معتقدند میزبان این فرآیند حیوانات هستند.

آنچه کارشناسان با آن موافق هستند این است که چنین بیماری همه گیری جای تعجب ندارد. دانشمندان سالهاست به دولتها هشدار می دهند که یک بیماری جدید در افق روی دادن بوده و بسیاری از کشورها به طرز جالبی از آمادگی کامل برخوردار بودند.

به عنوان مثال، مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماریهای عفونی ایالات متحده، آنتونی فاچی، در ژانویه سال 2017 به دولت آمریكا در مورد اجتناب ناپذیری از “شیوع بیماری عجیب” گفت و از آنها خواست كه خود را آماده کنند.

باید مراقب باشیم که با جدی گرفتن این گونه شایعات و شایعات دیگر، به کسانی که از این بحران جهانی برای گرفتن جایگاه سیاسی سوء استفاده می کنند، کمک نکنیم.

منبع : sciencealert

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا