پزشکی و سلامت

چگونگی تثبیت خاطرات در خواب

دانشمندان دانشکده های Ruhr-Universität Bochum و دانشگاه بن تصمیم گرفتند که چگونه تأثیر ZZZ بر حافظه را بررسی کنند. آنها با ثبت فعالیت های مغز دریافتند که برخی از خاطرات ممکن است هنگام خواب دوباره فعال شوند. این درحالی است که بعد از خواب نمیتوانیم آن را به خاطر بیاوریم.

این مطالعه در ژورنال ارتباطات طبیعت در اکتبر سال 2018 منتشر شد. جراحان الکترودهایی را در مغز بیماران صرع قرار داده بودند تا فعالیت مغز آنها را ضبط  کنند. محققان یک سری تصاویر را به شرکت کنندگان دادند تا آنها را به خاطر بسپارند و سپس به همه آنها اجازه خوابیدن دادند.

دانشمندان با اندازه گیری تفاوت بین تغییرات فعالیت مغزی فرکانس بالا (معروف به فعالیت باند گاما) می توانند آنچه که در مغز بیماران ( در طول یادگیری و در حالی که آنها خواب بودند) اتفاق می افتد را تجزیه و تحلیل کنند.

دانشمندان آزمایشاتی جهت فهمیدن این که آیا شرکت کنندگان خاطرات تصاویر خواسته شده را به خاطر می آورند یا خیر را طراحی کردند و متوجه شدند که ابتدا برخی از فعالیتهای باند گاما هنگام بررسی تصاویر در بیداری، دوباره در هنگام خواب اتفاق می افتند.

مغز شرکت کنندگان در حین خواب حتی برای تصاویری که قبلا فراموش کرده بودند، طبق بیانیه محقق دکتر هوی ژانگ( تصاویر فراموش شده به سادگی از مغز ناپدید نمی شوند ) در حال فعال سازی الگوها بودند.

فقط به این دلیل که فعالیت باند گاما برای تصاویر خاص در هنگام خواب دوباره فعال شد به این معنی نیست که شرکت کنندگان لزوماً هنگام بیدار شدن آن تصاویر را باید به یاد بیاورند.

عامل اصلی حفظ تصویر در حافظه بیداری فعالیت در هیپوکامپ ، ناحیه مغزی است که برای حافظه بسیار مهم است. هنگامی که شرکت کنندگان فعالیت باند گاما و نوسانات در هیپوکامپ را همزمان در طی چرخه خواب مشخص به نمایش گذاشتند ، این فعالیت مضاعف به آنها امکان می داد که هنگام بیدار شدن، به طور بالقوه خاطرات تصویر را به خاطر بیاورند.

چگونگی تثبیت خاطرات در خواب فعالیت مغز حافظه بعد از خواب

اما گذشته از فعالیت دو باند گاما و هیپوکامپ، یک عامل مهم دیگر، چگونگی پردازش جزئیات تصویر است که به شرکت کنندگان کمک می کند تا تصویر را در هنگام بیدار شدن به یاد آورند.

محققان بین دو مرحله از فعالیت باند گاما تمایز قائل شدند:1- پردازش سطحی در نیمه اول پس از یاذگیری تصویر، 2- مرحله پردازش عمیق پس از آن.

برای این که یک شرکت کننده بعد از خواب تصویری را به خاطر آورد، فعالیت باند گاما از مرحله پردازش عمیق مجبور به فعال شدن همزمان با موج های موجود در هیپوکامپ شده است. اگر همه آن همزمانی ها اتفاق افتد ولی فعالیت باند گاما در مرحله سطحی باشد، شرکت کنندگان تصویر ها را فراموش خواهند کرد.

 

منبع: howstuffworks

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا