پزشکی و سلامت

سم زنبور عسل برای درمان سرطان پستان بسیار موثر است

دنیای طبیعی مملو از ترکیباتی است که می تواند به ما آسیب برساند، اما دانشمندان پزشکی به ما نشان می دهند که چگونه می توان از این ترکیبات به عنوان اهرمی برای تولید داروهای نجات دهنده استفاده کرد. یک کشف جدید توسط دانشمندان در استرالیا آخرین نمونه از این موضوع است؛ این تیم تحقیقاتی نشان داد که چگونه می توان از یکی از اجزای اصلی سم زنبور عسل ( ملیتین ) به عنوان سلاحی “فوق العاده قوی” برای درمان سرطان پستان استفاده کرد. در ادامه با نبض دیجیتال همراه باشید.

این تحقیق در موسسه تحقیقات پزشکی هری پرکینز استرالیا انجام شد؛ جایی که دانشمند سیارا دافی چند سال گذشته را صرف بررسی قابلیت درمانی سم زنبور عسل کرده است.

قبلاً دیده ایم که چگونه می توان از پپتیدها و پروتئین های خاص موجود در سم زنبور عسل برای انتقال داروها از طریق خون و حتی ایجاد حسگرهای مواد منفجره استفاده کرد. اما تحقیقات دافی بر نحوه استفاده از آن برای درمان سرطان های مختلف پستان متمرکز است. کار وی بر روی یک ترکیب فعال در سم زنبور عسل به نام ملیتین متمرکز است و اینکه چگونه می تواند باعث مرگ سلول در انواع مختلف بالینی سرطان پستان شود.

 

سم زنبور عسل - ملیتین - برای درمان سرطان پستان بسیار موثر است
سم زنبور عسل – ملیتین – برای درمان سرطان پستان بسیار موثر است

دافی توضیح می دهد: ما سم زنبور عسل را روی سلول های طبیعی پستان و سلول های زیرگروه بالینی سرطان پستان آزمایش کردیم: گیرنده هورمون مثبت، سرطان پستان غنی شده با HER2 و سه برابر تهاجمی.

تیم تحقیق دریافت که می توان از غلظت معینی از سم زنبور عسل برای القای مرگ در 100 درصد سلولهای سرطانی استفاده کرد، در حالی که سلولهای سالم تقریبا آسیب نمی بیند. به گفته دافی، مشخص شد که ملیتین در عرض 60 دقیقه غشای سلولهای سرطانی را به طور کامل از بین می برد.

پروفسور پیتر کلینکن، دانشمند استرالیای غربی می گوید: این یک مشاهده فوق العاده هیجان انگیز است که ملیتین، یکی از اجزای اصلی سم زنبور عسل، می تواند رشد سلولهای کشنده سرطان پستان، به ویژه سرطان سینه شدید را سرکوب کند.

این مطالعه نشان می دهد چگونه ملیتین با مسیرهای سیگنالینگ در سلولهای سرطانی پستان تداخل می کند تا همانند سازی سلول کاهش یابد. این موضوع توانایی ترکیبات موجود در طبیعت برای درمان بیماری های انسان را ارائه می دهد.

دافی می گوید: ما دریافتیم كه می توان از ملیتین با مولكول های كوچك برای درمان انواع سرطان پستان بسیار تهاجمی استفاده كرد.

با وجود اینکه این موضوع بسیار امیدوار کننده است اما هنوز در ابتدای تحقیقات است. این تیم امیدوار است تا مطالعات بیشتری را در مورد بررسی بهترین روش های تولید ملیتین همراه با احتمال عوارض جانبی انجام دهد.

منبع  »  NewAtlas

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا