پزشکی و سلامت

کشف ذرات بسیار کوچک پلاستیک در نمونه ریه، طحال، کبد و کلیه انسان

محققان دانشگاه ایالتی آریزونا تجمع ذرات پلاستیکی بسیار کمی در بافت ها و اندام های بدن را مورد مطالعه قرار دادند. اندازه این ذرات پلاستیکی کمتر از 5 میلی متر و برخی از آنها به اندازه 0.001 میلی متر است. محققان می گویند که امروزه پلاستیک تقریباً همه جای دنیا را آلوده کرده و در بدن انسان انباشته می شود. در ادامه با نبض دیجیتال همراه باشید.

مطالعات قبلی نشان می‌دهند انباشته شدن پلاستیک در ماهی‌ها سبب بیرون زدگی دیواره سرخرگ (آنوریسم) و تأثیر منفی بر تولید مثل آنها می‌شود. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند پلاستیک پس از وارد شدن به بدن سخت پوستان دریایی، تنها در چند روز به ذرات بسیار کوچک‌تر (نانو پلاستیک) تبدیل می‌شود.

کشف ذرات بسیار کوچک پلاستیک در نمونه ریه، طحال، کبد و کلیه بافت بدن انسان

تحقیقات دیگری نیز انجام شده‌اند که نحوه حرکت پلاستیک در دستگاه گوارش را شرح داده‌اند اما به گفته محققان برای اولین بار است که تحقیقی در مورد چگونگی انباشته شدن مواد پلاستیکی در اندام‌های انسان انجام می‌گیرد.

محققان در این تحقیق ۴۷ بافت که از ریه‌ها، کبد، طحال و کلیه‌ها برداشته شده بودند را بررسی کردند. به گفته آنها احتمال انباشته شدن پلاستیک در این اندام‌ها بیشتر است. محققان با استفاده از کامپیوتر و تکنیک‌های طیف سنجی جرمی و طیف سنجی رامان به وجود پلاستیک در بافت‌ها پی برده و آنها را استخراج کردند. آنها همچنین موفق شدند تعداد، جرم و ابعاد ذرات پلاستیکی را محاسبه کنند.

محققان ده‌ها نوع پلاستیک از جمله پلی‌اتیلن، پلی‌کربنات و ترکیب شیمیایی صنعتی و خطرناک بیسفنول ای (Bisphonel A) را در بافت‌ها شناسایی کردند. محققان وجود پلاستیک و همچنین  بیسفنول‌ای را در تمام نمونه‌ها تأیید کردند.

دانشمندان در حال حاضر نمی‌دانند ذرات پلاستیکی دقیقاً چه تأثیری بر اندام‌های بدن می‌گذارند، اما مطالعاتی از این دست گام مهمی برای پاسخگویی به سؤالات هستند. «Varun Kelkar»، یکی از اعضای تیم تحقیقاتی می‌گوید: «نکته‌ای که ما را نگران کرده این است که مواد غیر قابل تجزیه در حال وارد شدن به بدن ما و انباشته شدن در اندام‌ها هستند و ما از اثرات احتمالی آنها بر سلامت بی‌اطلاعیم.»

محققان قصد دارند در گام بعدی دامنه مطالعات خود را گسترده‌تر کرده و اثرات ذرات پلاستیکی بر سلامت انسان و بافت بدن را مطالعه کنند.

منبع » Digiato

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا