فناوری

از بین بردن سرطان با تزریق نانوذرات طلا در داخل تومور ها

طلا فقط یک فلز زیبا و گرانبها نیست – این فلز در بسیاری از تحقیقات نوید بخش مبارزه با سرطان حضور دارد. امروزه محققان راهی برای رشد نانوذرات طلا به طور مستقیم در داخل سلول های سرطانی برای مدت 30 دقیقه پیدا کرده اند که می تواند به تصویربرداری کمک کرده و حتی برای از بین بردن تومور ها موثر واقع شود. در ادامه با نبض دیجیتال همراه باشید.

در اقدامات قبل ، نانواستارهای طلا ، نانوتیوب ها و سایر ساختارهای نانوذره برای مبارزه با سرطان استفاده می شدند ، اما یکی از موانع اصلی ، ورود مواد داخل تومور ها است. گاهی اوقات آنها را به پپتیدهایی مجهز می کنند که سرطان را شکار کنند.

برای این مطالعه جدید ، محققان راهی برای رشد مستقیم طلا در سلولهای سرطانی پیدا کردند. مزیت آن این است که به غلظت بالای طلا در سلول نیاز نبوده و می توان آن را خیلی سریعتر از سایر روش ها انجام داد.

این تیم از پلی اتیلن گلیکول (PEG) به عنوان حامل طلای یونی استفاده کردند که در اصل نمک های طلا بوده و در یک مایع حل می شود.

هنگامی که این ماده به تومور سرطان وارد می شود ، ریز محیط سلولی اسیدی ، طلا را از شکل یونی آن به نانوذرات طلای پلاسمونیک تبدیل می کند. این تیم می گوید که این اتفاق در کمتر از 30 دقیقه روی می دهد و سرعت آن بسیار بیشتر از سایر روشهای درمانی که ممکن است 24 ساعت یا بیشتر طول بکشد ، می باشد.

از بین بردن سرطان با تزریق نانوذرات طلا در داخل تومور ها
از بین بردن سرطان با تزریق نانوذرات طلا در داخل تومور ها

دیپانجان پان ، نویسنده مسئول مطالعه ، می گوید: ما یک سیستم منحصر به فرد ایجاد کرده ایم که در آن نانوذرات طلا توسط بیومولکول های سلولی کاهش یافته و آنهایی که قادر به حفظ خود باشند ، قابلیت هدایت به هسته را دارند.

روش های جدید درمان سرطان با استفاده از نانوذرات طلا

در آزمایش روی موش ها ، محققان این روند را یک گام فراتر بردند. آنها ابتدا نانوذرات طلا را در داخل سلول های سرطانی موشهای زنده پرورش دادند ، سپس با لیزر آنها را نشانه گرفته تا گرم شوند و سلولهای سرطانی از بین ببرند. این روش در گذشته اثبات شده است ، اما طلا معمولاً در داخل سلولها رشد نمی کند.

پان می گوید: “رشد درون سلولی و مهاجرت هسته ای این نانوذرات طلا رویکرد بسیار امیدوار کننده ای برای کاربرد های دارویی است.”

منبع  »  NewAtlas

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا