اخبار فناوریفناوری

رونمایی از سیستم انتقال بی سیم برق

شارژ بی سیم در حال حاضر برای تلفن های هوشمند مورد استفاده قرار می گیرد، اما دانشمندان در حال کار روی سطح بعدی این فناوری هستند که می تواند برق را در مسافت های بیشتر و برای اشیاء مانند اتومبیل ها انتقال دهد.

با نبض دیجیتال همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در اختیارتان بگذاریم.

تصور کنید در حال عبور از جاده هستید و وسیله نقلیه الکتریکی شما شارژ می شود یا روباتی داشته باشید که در حال حرکت در یک طبقه از کارخانه بوده و شارژ باتری را از دست نمیدهد.
این ایده نوعی فناوری جدید و پیشرفته از یک تیم در دانشگاه استنفورد است.

این محققان اولین بار در سال 2017 این فناوری را معرفی کردند، اکنون این فناوری کارآمدتر، قدرتمندتر و کاربردی تر شده است و امیدواریم بزودی بتواند از حالت آزمایشگاهی خارج شود.

مهندس برق ، شانهوئی فن می گوید: “این یک گام مهم به سوی یک سیستم عملی و کارآمد برای شارژ بی سیم خودروها و روبات ها است، حتی اگر در حال حرکت با سرعت زیاد باشند.”

وی گفت: “ما باید توان شارژ مجدد یک اتومبیل در حال حرکت را افزایش دهیم، اما فکر نمی کنیم این یک مانع جدی برای شارژ مجدد روبات ها باشد، در حال حاضر در محدوده بازدهی کاربردی هستیم. ”

انتقال بی سیم برق متکی به تولید میدان های مغناطیسی نوسان کننده است که می تواند باعث شود در یک فرکانس خاص نوسان الکترون های یک هادی نیز انجام شود. با این حال ، در صورت حرکت دستگاه، این فرکانس به راحتی از بین می رود.
کاری که دانشمندان استنفورد در سال 2017 انجام دادند، ایجاد یک حلقه تقویت کننده و مقاومت فیدبک است که می تواند با حرکت دستگاه گیرنده، فرکانس عملکرد را تغییر دهد.
در این مرحله ، تنها 10 درصد از توان در حال عبور از طریق سیستم، انتقال یافته است.

اکنون ، محققان این میزان را تا 92 درصد افزایش داده اند. این افزایش بزرگ در بهره وری به یک تقویت کننده جدید “حالت سوئیچ” نیاز دارد، یک راه حل دقیق تر اما بسیار پیچیده تر، به همین دلیل است که این تیم سه سال زمان نیاز دارند تا آن را به سطح قابل قبولی برسانند.

ایده اصلی همان چیزی است که در سال 2017 وجود داشت: تنظیم فرکانس تشدید شارژر هنگام حرکت دستگاه. در حال حاضر این سیستم می تواند توان 10 وات را از فاصله 65 سانتی متری (نزدیک به 26 اینچ) منتقل کند، اما محققان می گویند هیچ دلیلی وجود ندارد که بتوان آنرا به سرعت افزایش داد.

برای شارژ یک اتومبیل برقی صدها کیلووات برق نیاز است، اما سیستم ذکر شده در اینجا به اندازه کافی سریع است و آن را تأمین می کند.
سایر کاربردها مربوط به روبات هایی است که می توانند توسط پدهای موجود در کف محیطهایی که در آن کار می کنند شارژ شوند یا هواپیماهای بدون سرنشین که می توانند در طول سفر خود از روی سطوح سقف عبور کرده تا شارژ شوند. برای شارژ مجدد نیاز به بازگشت به پایگاه، خیلی کم بوده و حتی نیازی به متوقف کردن ندارند.

این فناوری بصورت نمونه اولیه است و به گفته دانشمندان همه این موارد در فرکانسهایی انجام می شوند که خطری برای سلامتی انسان ندارند.

نه تنها انتقال برق به صورت بی سیم بلکه انتقال آن در دستگاه های متحرک، سرانجام می تواند باعث تغییر در نحوه کار ابزار ما و نحوه سفر شود.

محققان در مقاله منتشر شده خود می نویسند: “برای استفاده از مزایای کامل تأمین انرژی بی سیم ، تهیه یک طرح کارآمد و قوی که قادر به انتقال نیرو به یک دستگاه متحرک باشد، بسیار مهم است.”

منبع : sciencealert

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا