فناوری

معرفی پنل های VA ، TN و IPS مورد استفاده در نمایشگر ها

بیشتر مردم با این واقعیت آشنا هستند که مانیتورها با وضوح و اندازه های مختلف به بازار عرضه می شوند که می توانند دارای صفحه نمایش مات یا براق باشند و ویژگی های خاصی مانند نرخ تازه سازی 120 هرتز و قابلیت های سه بعدی را ارائه دهند. یکی از جنبه های اساسی یک نمایشگر LCD که بیانگر چگونگی عملکرد و کارایی آن می باشد، نوع پنل است که انواع مختلفی دارد. تمام نمایشگر های مدرن معمولاً در یکی از سه دسته پنل TN ، پنل VA  و پنل IPS با کارایی های مشخص قرار می گیرند. با نبض دیجیتال همراه باشید تا اطلاعات کاملی در اختیارتان بگذاریم.

پنل های (TN (Twisted Nematic

چندین سال است که نمایشگرها با پنل TN بیش از همه در بازار حضور داشته اند. سازندگان این پنل مایلند در مشخصات نمایشگر خود این نکته را بیان کنند که پنل TN استفاده شده است. ویژگی های عمومی پنل TN شامل هزینه تولید نسبتاً کم و سطح پاسخگویی نسبتاً بالا است. در این پنل پیکسل ها حالت خود را به سرعت تغییر می دهند که به هموارتر شدن تصاویر در حرکت کمک می کند. برخی از نمایشگرهای TN دارای دو برابر میزان نرخ تازه سازی هستند (120 هرتز به جای 60 هرتز) که به آنها این امکان را می دهد که از فن آوری های “شاتر فعال 3D” استفاده کرده و تجربه یک بازی نرم با دو برابر اطلاعات در هر ثانیه را به کاربر بدهد. با انتشار نسخه های جدیدتر که دارای نرخ تازه سازی 144 هرتز یا بالاتر هستند ، صرفاً تجربه ای از تصاویر روان دو بعدی و نه سه بعدی (عینک استریوسکوپی) را در اختیار می گذارند.

اگرچه طی سالها در این بخش بهبودهای زیادی صورت گرفته است اما عملکرد تصویر آن اغلب ضعف نسبی فن آوری TN محسوب می شود. یک مانیتور خوب TN می تواند یک تصویر واضح و پر جنب و جوش با کنتراست قابل قبول 1000: 1 را ارائه دهد. مشکل اصلی زاویه دید نسبتاً محدود این پنل است. این موضوع در اغلب موارد به صورت 170 درجه افقی و 160 درجه عمودی بیان می شود که پایین تر از فن آوری پنل های دیگر است. در صورت تماشای نمایشگر از گوشه ها بخصوص از بالا یا پایین، در واقعیت شما یک تغییر چشمگیر در رنگ و حتی وارونگی خواهید دید.

معرفی پنل های VA ، TN و IPS مورد استفاده در نمایشگر ها

پنل های (VA (Vertical Alignment

اگر نمایشگر LCD سعی در نمایش رنگ سیاه داشته باشد ، فیلتر رنگ به گونه ای قرار خواهد گرفت که تا حد امکان کمترین نور (از هر رنگ) پس زمینه را داشته باشد.

بیشتر مانیتورهای LCD در این مرحله کار معقول و منطقی انجام می دهند اما کافی نیست و بنابراین ممکن است رنگ سیاه آنقدر که باید ظاهر نشود.

توانایی مسلم پنل VA مسدود كردن نور پس زمينه، هنگامي كه نمي خواهید این نور باشد است که باعث می شود رنگ سیاه عمیق تر و نسبت کنتراست بالاتری در حدود 2000: 1 – 5000: 1 با حالت های «کنتراست پویا» غیرفعال داشته باشد که چندین برابر بهتر از سایر فناوری های LCD است.

یکی دیگر از مزیت های مهم پنل VA بهبود زاویه دید و تولید رنگ در مقایسه با TN است. تغییر رنگ در صفحه و زاویه دید نامناسب، کمتر مشاهده می شود و سایه ها با دقت بیشتری قابل نمایش هستند.

از این نظر ، این پنل ها کاندیدای بهتری برای حساسیت رنگ هستند اما در این زمینه به اندازه IPS و فناوری های مرتبط که بعداً مورد بررسی قرار می گیرند ، قدرت ندارند.

بعضي از مدل هاي VA تقريباً اثر مخروطي يا تونلي دارند بطوری که محیط اطراف نمایشگر به طرز چشمگيري کسل کننده تر از مرکز صفحه هستند.

پنل های (IPS (In-Plane Switching) , PLS (Plane to Line Switching و (AHVA (Advanced Hyper-Viewing Angle

این سه فناوری اساساً بسیار مشابه هم هستند. تفاوت های مهم این است که فناوری IPS عمدتاً توسط LG Display ، فناوری PLS توسط سامسونگ و AHVA توسط AUO توسعه یافته است.

این موارد گاهی اوقات به سادگی به عنوان پنل های نوع IPS معرفی می شوند.

سایر تولید کنندگان پنل دارای فناوری های IPS از نوع خود هستند ، از جمله Innolux با فناوری AAS (Azimuthal Anchoring Switch) – که دارای تکرارهایی از نوع VA است. و BOE با فناوری IPS-ADS خود.

نکته اصلی همه این پنل ها دقت رنگ ، قوام و زاویه دید برتر آنها در مقایسه با سایر فناوری های LCD است.

هر سایه و رنگ بدون توجه به موقعیت آن روی صفحه ، بصورت خاص نمایش داده می شود.

برخی از مدلهای IPS و PLS در سطح بالاتر با ارائه پشتیبانی از رنگهای گسترده و عمق رنگ بالاتر موارد بهتری را ارائه می دهند.

این باعث می شود پنل های IPS و PLS کاندیداهای خوبی برای کار باشند. همچنین برای مانیتورهای بزرگتر IPS متداول تر هستند چون وضوح تصویر بالاتری نسبت به بیشتر همتایان TN و VA دارند.

وضوح تصویر ، کاهش فزاینده قیمت و عملکرد رنگ ، جذابیت این پنل ها را بالاتر برده و آنها را به کاندیداهای جذاب برای سایر موارد از جمله بازی و کامپیوتر تبدیل می کند.

نتیجه

سه نوع پنل برای صفحه نمایش استفاده شده در مانیتورهای LCD مدرن وجود دارد. نوع TN ، VA و IPS.

تا همین اواخر TN رایج ترین بود ، عملکرد تصویر مناسب و پاسخگویی بالایی را با قیمت مناسب ارائه می داد.

VA در پاسخگویی ضعیف بود، به طور کلی پیشرفت در عملکرد رنگ نسبت به فناوری های TN داشت.

IPS ، PLS و AHVA پادشاهان رنگی هستند که عملکردی مناسب و دقیق در این زمینه ارائه می دهند در حالی که دارای زاویه دید عالی و پاسخگویی قابل قبول هستند.

منبع: pcmonitors.info

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا