فناوری

پوست مصنوعی جدید به ربات ها امکان می دهد تا لمس و بافت اشیاء را تشخیص دهند

محققان دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) در تلاشند تا به ربات ها نحوه احساس کردن را آموزش دهند . این موضوع به این معنا نیست که ربات های آنها از نظر عاطفی آموزش میبینند، بلکه در حال یادگیری احساس هستند و از سنسور حسی برای لمس اشیاء ، شناسایی شکل ، بافت و سختی آن استفاده می کنند ، همانطور که ما انسانها این کار را انجام می دهیم. آنچه محققان ایجاد کرده اند پوست مصنوعی جدید ( دست رباتیک ) برای ربات ها است. محققان ادعا می کنند قادرند بیش از 10،000 بار سریعتر از سیستم عصبی حسی انسان ، این لمس ها را تشخیص دهند. در حالی که هنوز روزهای اولیه این تحقیق است، با این وجود می تواند کاربرد های جدید و بسیاری برای ربات های آینده را پیش روی انسان ها قرار دهند.

پوست مصنوعی جدید یا دست رباتیک به ربات ها امکان می دهد تا لمس و بافت اشیاء را تشخیص دهند

مایک دیویس ، مدیر آزمایشگاه محاسبات عصبی مورفوری اینتل ، که تراشه تحقیقاتی عصبی مورفیک را توسعه داده است ( تراشه مورد استفاده برای قدرت بخشیدن به پوست رباتیک ) گفت: فعال کردن حس لامسه در رباتیک می تواند موارد جدید بسیاری را به دنبال داشته باشد و بطور کلی با بهبود درک ربات از محیط خود، امکان تعامل ایمن تر را فراهم می کند.
به عنوان مثال، فناوری جراحی با کمک ربات ها از حساسیت لمسی بیشتر و سریعتری بهره مند می شود.
در کارخانه، انجام کارهای چالش برانگیز مانند مونتاژ مواد نرم و تفکیک آن ها بصورت اتوماتیک امکان پذیر نخواهد بود مگر با کمک ربات های صنعتی با مهارت سنجش لمسی بالا.

در آزمایش اولیه، محققان از یک دست رباتیک که پوست مصنوعی جدید خود را برای خواندن خط بریل روی آن قرار داده بودند ، استفاده کردند. آنها با استفاده از توان کمتری نسبت به روشهای جایگزین ، توانستند با دقت بیش از 92٪ به این هدف دست یابند.
این تیم با بررسی اینكه چگونه می توان از تركیب داده های بینایی و لمسی برای طبقه بندی اشیاء استفاده كرد، این كار را انجام داد. نتایج در کنفرانس Robotics: Science and Systems که در این هفته برگزار می شود منتشر خواهد شد و قطعا پوست مصنوعی جدید به ربات ها امکان خواهد داد تا لمس و بافت اشیاء را تشخیص دهند.

دیویس ادامه داد: NUS قصد دارد این سیستم رباتیک را برای برنامه های کاربردی در صنایع لجستیک و صنایع غذایی، جایی که تقاضای زیادی برای اتوماسیون رباتیک وجود دارد توسعه دهد، به ویژه در دوره ویروس 19 COVID حرکتی رو به جلو داشته باشد.
با افزودن قابلیت های سنجش بیشتر مانند شنوایی و بویایی می توان این مزایا را ایجاد کرد. پیشرفت هایی از این دست قطعاً این توانایی را دارد که به ربات ها کمک کرده تا به مرحله بعدی تکامل خود برسند.

منبع : DigitalTrends

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا