فناوری

سطح اعتماد به هوش مصنوعی با سبک روابط مردم تقویت می‌شود

چقدر احتمال دارد به اتومبیل خودران یا توصیه سیری اعتماد کنید؟ یک تیم میان رشته‌ای از دانشگاه کانزاس به سرپرستی روانشناس رابطه اجتماعی ، مقاله جدیدی را در مجله Computers in Human Behaviour منتشر کردند که نشان می‌دهد اعتماد مردم به هوش مصنوعی (AI) با رابطه یا سبک وابستگی آنها به یکدیگر و اشیا گره خورده است.

در ادامه با نبض دیجیتال همراه شوید.

 

این تحقیق برای اولین بار نشان می‌دهد که افرادی که از روابط خود با انسان مضطرب هستند تمایل کمتری به AI دارند. این تحقیق همچنین حاکی از آن است که با افزایش روابط ایمن و موثر با انسانها ، اعتماد به هوش مصنوعی نیز می‌تواند افزایش یابد.

Grand View Research بازار جهانی هوش مصنوعی را 39.9 میلیارد دلار در سال 2019 تخمین زده است ، که پیش بینی می‌شود با رشد سالانه 42.2٪ تا سال 2027 گسترش یابد. با این وجود ، عدم اعتماد همچنان مانع اصلی در پیشبرد فناوری‌های جدید AI است.

تحقیقات جدید گیلات و همکارانش، روش‌های جدیدی را برای تقویت اعتماد به هوش مصنوعی پیشنهاد می‌کند.

در سه مطالعه نشان داده شد که سبک دلبستگی ، که نقش اصلی را در روابط عاشقانه بین والدین و کودک را ایفا می‌کند ، بر تکیه کردن مردم به هوش مصنوعی نیز تأثیر می‌گذارد. برخی از یافته‌های اصلی تحقیق عبارتند از:

  • اضطراب دلبستگی افراد، اعتماد کمتری به AI را منجر می‌شود.
  • افزایش اضطراب دلبستگی، اعتماد به هوش مصنوعی را کاهش می‌دهد.
  • برعکس ، افزایش امنیت، اعتماد به هوش مصنوعی را افزایش می‌دهد.
  • این اثرات منحصر به امنیت هستند و با قرار گرفتن در معرض نشانه‌های تأثیر مثبت، یافت نشد.

تیم تحقیقاتی شامل محققانی از طیف گسترده‌ای از رشته‌ها از جمله روانشناسی ، مهندسی ، تجارت و پزشکی است. این رویکرد میان رشته ای، دیدگاه جدیدی را در مورد AI ، اعتماد و ارتباط با عوامل رابطه‌ای و عاطفی نیز فراهم می‌کند.

گیلات گفت: یافته‌ها نشان می‌دهد که شما می‌توانید سطح اعتماد مردم را به غیر انسان‌ها براساس روابط اولیه آنها با انسان پیش بینی و افزایش دهید. این توانایی استفاده از فن آوری‌های جدید و ادغام AI را در محل کار افزایش می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید:

 

منبع: techxplore

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا