تلسکوپ جدید SEIMEI برای مطالعه شعله های خورشیدی

ستاره شناسان دانشکده علوم تحصیلات تکمیلی دانشگاه کیوتو و رصدخانه ملی نجوم ژاپن موفق شده اند با استفاده از تلسکوپ 3.8 متری دانشگاه کیوتا ( SEIMEI Telescope) ، حدود 12 اثر شعله درخشان ناشی از کوتوله قرمز که 16 سال نوری از ما فاصله دارند را را در AD لئونیز کشف کنند. به طور خاص یکی از این شعله های درخشان 20 برابر بزرگتر از شعله های خورشیدی ما است.

کوزوکه نامکاتا ، نویسنده اول این تحقیق توضیح می دهد که شعله های خورشیدی ، انفجارهای ناگهانی ای هستند که از سطوح ستاره ها از جمله خورشید ما ساطع می شود که اغلب به یک ابر بسیار بزرگ از طوفان های مغناطیسی تبدیل می شوند و هنگام ساطع شدن از خورشید  می تواند تأثیر قابل توجهی بر روی زیرساخت های فناوری زمین بگذارند.

این تیم در انتشارات انجمن نجوم ژاپن ، مشاهدات خود را از کوتوله های قرمز AD لئونیز به ثبت رساندند. این کوتوله های قرمز از نوع M دارای درجه حرارت پایین تر از خورشید ما است. این تیم در اولین شب از مشاهدات خود یک ابرفلک را کشف کنند.

نامکاتا توضیح می دهد که تجزیه و تحلیل ما در مورد ابرفلک منجر به برخی داده های بسیار جذاب شد. نور ناشی از اتمهای هیدروژن برانگیخته از ابرفلک ها ، الکترونهای پر انرژی ای که تقریباً یک مرتبه بزرگتر از شعله های معمولی خورشید ما است را به نمایش گذاشتند.

نامکاتا می گوید: این اولین بار است که پدیده ای این چنینی گزارش شده است و این هم به لطف دقت بالای تلسکوپ 3.8 متری دانشگاه کیوتا ( SEIMEI Telescope) است.

تلسکوپ جدید SEIMEI برای مطالعه شعله های خورشیدی کوتوله قرمز AD لئونیز

این تیم همچنین شعله‌هایی را مشاهده کرد که در آن نور حاصل از اتمهای هیدروژن برانگیخته ، افزایش یافته اما با افزایش روشنایی در بقیه طیفهای مرئی مطابقت ندارد.

نامکاتا ادامه می دهد: این برای ما یک رخداد جدید بود و کیفیت بالای این داده ها به لطف تلسکوپ جدید ( SEIMEI Telescope) بود که امیدواریم درهای جدیدی را در رابطه با رویدادهای جدید فضایی به روی ما باز کند.

کازوناری شیباتا رهبر این مطالعه نتیجه گیری خود را در این باره این طور بازگو می کند: اطلاعات بیشتر در مورد این پدیده های ستاره ای بنیادی به ما کمک می کند تا ابرهای بزرگ خورشید را پیش بینی کنیم و آسیب های طوفان مغناطیسی به زمین را کاهش دهیم. ما حتی می توانیم درک کنیم که چگونه این انتشارات می تواند بر وجود یا ظهور زندگی در سیارات دیگر تأثیر بگذارد.